20.06.2018 | Medarbejder
EN NY GENERATION AF MEDARBEJDERE
Indhold fra partner Hvad er dette?
Restaurantkæden Cock’s & Cows vil forberede den yngre generation på en fremtid i branchen. Det gør de med projektet ”Young Stars”, der introducerer de unge, uerfarne medarbejdere for restaurationsbranchen i trygge rammer, hvor de unge kan opbygge de kompe
Cock’s & Cows er med i REGA, et nyt branchefællesskab, der arbejder målrettet og ambitiøst med samfundsansvar. Ved sit engagement i REGA har Cock’s & Cows forpligtet sig til at arbejde systematisk med at forebygge negative indvirkninger på menneskerettigheder, både medarbejderes, gæsters og naboers, at reducere negative indvirkninger på miljøet og at skærpe fokus på antikorruption.
Dansk lovgivning har i en del år gjort det svært at ansætte unge i restaurationsbranchen. Ændringen af restaurationsloven i 2017 har nu givet de unge adgang til køkkengulvet, men de helt uerfarne medarbejdere kræver grundig oplæring og det er ressourcekrævende for restauranterne. For 20 år siden startede man som opvasker eller afrydder som 13-årig og udviklede sig langsomt til at kunne varetage mere ansvar og andre stillinger i restauranten. Det vil burgerkæden Cock’s & Cows gerne tilbage til.
– Vi mener det er sundt at komme væk fra mors skød og prøve kræfter med erhvervslivet og derfor tager vi glædeligt imod den nye generation og viser dem, hvad service er og hvorfor restaurationsbranchen er den bedste branche i verden siger Maria Mulbjerg Thimsen, Adm. CSR & HR hos Cock’s & Cows
Derfor har Cock’s & Cows startet projektet ”Young Stars”. Her får de unge praktisk erfaring og lærer samtidig ansvar, arbejdsmoral og hvordan erhvervslivet fungerer. Det har værdi både ift. at interessere de unge for branchen og for arbejdsgiverne:
– Vores branche er nødt til at gøre os attraktive igen og tiltrække de unge. Mange unge ønsker at få et job og vi vil gerne vise dem, hvad vores branche kan. Vi synes selv, at vi har en sjov og udfordrende arbejdsplads med mange kvaliteter og læringsprocesser, som man senere kan bruge andre steder og i andre brancher, siger Maria Mulbjerg Thimsen
De unge medarbejdere bærer en speciel uniform, der fortæller både gæster og kollegaer, at de er mindreårige og uerfarne for at sikre en vis overbærenhed, hvis der sker fejl. For Cock’s & Cows handler det om at løfte den sociale ansvarlighed og tage hensyn til de unge, så de hen ad vejen lærer, at det er okay at lave fejl indtil man mestrer opgaven.
Strategi & ledelse

Ha' en holdning til madspild - det har vi
I forbindelse med lanceringen af vores video om madspild, fortæller Anders Aagaard fra Madklubben og Ronny Saul fra Jespers Torvekøkken i et interview til Børsen Bæredygtig, hvor stort et problem madspild er i restaurations- og cateringbranchen, og hvordan de arbejder med at reducere det i deres virksomheder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

BEHOVET FOR ET GRØNNERE EMBALLAGESYSTEM
"Når det kommer til bæredygtighed, er vi ikke konkurrenter. Der er det vigtigt, at vi kan arbejde sammen." siger Anders Aagaard, stifter og ejer af Madklubben, til Berlingske i en artikel om Verdensmål i Værdikæden og behovet for et grønt emballagesystem
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

På jagt efter fremtidens takeaway emballage
Madspild, affaldsortering, takeaway emballage og fremtidens fødevarer er blot noget af det, der er taget fat på i projekt Verdensmål i Værdikæden, hvor aktørerne sammen skal finde løsninger på restaurationsbranchens største bæredygtigheds udfordringer.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

STOP CHIKANE OG KRÆNKENDE ADFÆRD I RESTAURATIONSBRANCHEN – #SIGDETHØJT!
Flere og flere står i øjeblikket frem i medierne med oplevelser om krænkende adfærd på deres arbejdsplads - også i restaurationsbranchen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Et kig ind i fremtidens madkultur
I sidste uge afholdt DRC-projektet, Verdensmål i Værdikæden (ViV), virtuel nytårskur for alle interesserede aktører. Her fik deltagerne præsenteret et billede af fremtidens madkultur og tendenser fra Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

STICKS’N’SUSHI: CORONAKRISEN HAR VÆRET EN KATALYSATOR FOR BÆREDYGTIGHED
I en hård krise blæser der alligevel positive vinde, mener fire danske virksomheder, der deltager i Verdensmål i Værdikæden – et nyt stort projekt, der har for øje at finde løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer.
Indhold fra partner