Fødevaremastodont retter blikket mod plantebaserede fødevarer
Plantebaserede fødevarer er kommet for at blive. Og nu kommer Nestlé også på banen med alternative versioner af æg og rejer – produkter, der skal give konkurrenterne kamp til stregen.
Den danske landbrugssektor er forsat i fuld gang med at gøre gården, kødet og produktionen mere klimavenlig. Imens ser de plantebaserede fødevarer kun ud til at blive mere populære.
Senest har Nestlé meldt sig ind i kampen, med en lancering af veganske æg og rejer. Æggene hedder Garden Gourment vEGGie, og indeholder sojaprotein og omega-3, mens rejerne – Vrimp - er en forlængelse af lanceringen af selskabets tun-erstatning sidste år.
Læs også: Der er titusindvis af arbejdspladser i plantebaserede fødevarer
Selv mener koncernen, at der er god grund til at fokusere på de alternative fødevarer:
”Det er ikke kun begrænset til én bestemt aldersgruppe eller en bestemt demografisk gruppe. Det er virkelig ved at blive mainstream”, siger Mark Schneider, administrerende direktør hos Nestlé til en pressekonference ifølge Reuters.
Det ser da også ud til, at koncernen har ret. Ifølge Reuters bestod Nestlés salg af plantebaserede fødevarer 1,4 milliarder kroner ud af en samlet omsætning på 580 milliarder kroner sidste år. Og det er selvom forretningen lang fra er den første spiller på det plantebaserede marked.
Læs også: Bæredygtige landbrug danner grundlag for 40 nye grønne anbefalinger
I 2019 lancerede Nestlé en vegansk burger – tre år efter amerikanske Beyond Meat og Impossible Food.
”Vi er de første til at sige, at vi ikke har opfundet den plantebaserede burger, eller den plantebaserede kylling. Men jeg er stolt over at kunne sige, at vores vil slå alle rundt omkring i verden når det kommer til smag, konsistens og særligt ernæring”, siger Mark Schneider til Reuters.
- HCL