28.09.2020  |  Klima, miljø og energi

Første danske dagligvarekæde: Lidl vil være CO2-neutral allerede i år

Indhold fra partner Hvad er dette?

Klimaforandringer er en af samfundets største trusler. Derfor har Lidl sat sig det mål, at allerede i år at neutralisere deres udledning af CO2 fra kædens forbrug af energi og egne aktiviteter. Al CO2-udledning fra både varme- og elforbrug i hele kæden samt firmabiler vil dermed blive kompenseret 100 %.

Mere end 75 % af CO2-udslippet fra Lidls egne aktiviteter kommer i dag fra strømforbrug. Derfor vil kæden også markant udbygge installationen af eksempelvis solceller, have 100 % LED-lys i butiksarealer og diverse andre CO2-besparende initiativer i butikkerne som intelligent overvågning af butikkens energiforbrug.

Lidls klimastrategi

I 2018 udledte Lidls 118 butikker og lagre 18.985 ton CO2. Det tilsvarende tal for de nuværende 130 butikker i 2020 kendes endnu ikke, men vil blive 100 % kompenseret, ved hjælp af energieffektiviserende tiltag og køb af CO2-kvoter. Kvoter er ikke den optimale løsning, men fordi Lidl vil i mål allerede i år, må man foreløbig tage det værktøj i brug. Der arbejdes på tre fronter:

Reduktion

  • Lidl vil i 2020 have 100 % LED-belysning i butiksarealerne i sine 130 butikker.
  • Lidl udskifter løbende til de mest energieffektive kølemontrer på markedet og til kølemedier med lavere Global Warming Potential (GWP), der bruges til at afkøle produkter i alle butikker.
  • Lidl blev, som den første dagligvarekæde, ISO 50001-certificeret i 2018 og forpligter sig dermed til at forbedre sin energiledelse hvert år for alle butikker, administration og logistikcentre.

Kompensation

  • Lidl køber miljøcertifikater (grøn strøm) fx Norsk elkraft, som er verificeret af uafhængig tredjepart.
  • Lidl køber sig ind i offsetting projekter, f.eks. metan-, vindmølle- eller solcelleprojekter i udlandet for at kompensere for den resterende del af CO2-udleningen.
  • Lidl vil, via sin samarbejdspartner Plant et Træ, bl.a. etablere mere skov i Danmark. De første 2.000 træer er allerede plantet.

Produktion

  • Lidls mål er inden udgangen af 2020 have installeret solceller på mindst 10 procent af sine butikker og i alle nye butikker og bygninger, hvor det kan lade sig gøre. Der er allerede nu solceller på 15 % af Lidls butikker.
  • Lidl vil løbende undersøge, hvordan kæden bedst kan udvide sin produktion af vedvarende energi ved hjælp af løsninger uden for egne arealer.

”Jeg mener, at vi i Lidl har en forpligtigelse til at drive en ansvarlig forretning – på alle områder – også på klimaområdet. Derfor skal vi gå forrest. Klimaforandringer påvirker os alle, og i Lidl vil vi være med til at gøre en forskel. Derfor skal Lidl, allerede fra i år, kompensere 100 % for vores CO2-udledning”, siger administrerende direktør i Lidl, Dirk Fust og fortsætter:

”Det er et stort arbejde, vi har kastet os ud i. Men det er også fuldstændig afgørende, og vi har lyst til at gøre en forskel, og for os er dette skridt det eneste rigtige”.

Positive forandringer i værdikæden
Næste skridt er at se ind i, hvordan man bekæmper den CO2, Lidls andre, ikke-direkte aktiviteter udleder, f.eks. tilbudsaviser, lastbilkørsel til og fra lager, affald og forretningsrejser med fly.

”I første omgang fokuserer vi på alt det, vi selv kan gøre noget ved nu og her. Men vi er ikke i mål i morgen. For os gælder det om at skabe så mange positive forandringer i hele vores værdikæde som muligt. Derfor er det næste, nærliggende skridt, at vi skal udbrede det interne arbejde til også at omfatte andre samarbejdspartnere”, siger Dirk Fust.

Det omfattende arbejde med at kortlægge al udledning i hele Lidls værdikæde er allerede i gang og bygger videre på samarbejder med f.eks. NGO’erne Plant et Træ og Plastic Change. 

”Hvis man kan gøre en forskel, så skal man. Selvfølgelig starter vi hos os selv, men vi skal også bakke op om de organisationer og branchetiltag, som baner vejen for, at vi i Lidl kan være med til at gøre en forskel. I Danmark har der i mange år været fokus på den grønne omstilling, hvilket er fantastisk og noget, vi vil bakke op om. Så mens vi arbejder i vores egen organisation, fortsætter vi også med at bidrage til NGO’ernes fuldstændig afgørende arbejde med oplysning om natur og klimaudfordringer,” siger Dirk Fust.

Kilde: Lidl Danmark

Tags: , Lidl Danmark

Denne artikel er en del af temaet I fokus: Klima som risiko

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere