Fairtrade uddeler jubilæumspriser
I anledning af sit 20-års jubilæum har Fairtrade uddelt priser til mennesker og virksomheder, der hver især kæmper for en bæredygtig og mere fair verden.
Fairtrade har i anledning af sit 20-års jubilæum valgt at uddele fire jubilæumspriser til personer og virksomheder, der hver dag kæmper for en mere fair og bæredygtig verden.
Den bedste måde at fejre et jubilæum på er ved at hylde nogle af de mennesker, der virkelig gør en forskel hver eneste dag. Det er mennesker, der inspirerer os og vækker eftertanke og det er virksomheder, der beviser, at det at drive en god forretning sagtens kan forenes med omtanke for mennesker og miljø, siger Jonas Giersing, direktør i Fairtrade.
Læs også: Unge kan lide Fairtrade-mærket, men køber det ikke
Priserne Indkøbskurven, Den gode ide, Jord til bord-prisen og Fighterprisen gik ifølge Fairtrade til fire vidt forskellige personer og virksomheder.
Indkøbskurven gik til Irma, fordi de i sommer besluttede kun at sælge økologiske og Fairtrade-certificerede bananer. Det er ifølge Fairtrade et stort skridt og første gang, at en dansk supermarkedskæde har taget sådan et aktivt Fairtrade-valg for forbrugeren. Prisen blev modtaget af direktør Jesper Uggerhøj.
Den gode ide gik til Peter Larsen Kaffe for virksomhedens konsekvente og succesfulde festivalstrategi, der ifølge Fairtrade har bragt Peter Larsen kaffe i øjenhøjde med en ny, yngre Fairtrade-målgruppe. Det var virksomhedens udviklings- og kommunikationschef Lars Aaen, der modtog prisen.
Jord til bord-prisen gik til de 1,5 millioner bønder og arbejdere i Fairtrade-systemet, og prisen blev modtaget af Mr. James Cathua Ndiritu fra kaffekooperativet Othaya i Kenya. Fairtrade-systemet var intet uden de 1,5 millioner arbejdere og bønder, der hver dag arbejder hårdt, så vi kan nyde vores favoritprodukter med god samvittighed, lyder forklaringen fra Fairtrade.
Læs også: Irma fokuserer på "choice editing"
Fighterprisen gik til Charline Charli Skovgaard , der er initiativtager til Fair Welcome. Hun fik prisen for sit kontinuerlige arbejde for en fair og bæredygtig verden. Og ifølge Fairtrade er hun indbegrebet af walk the talk. Senest har hun af flere omgange rejst til Lesbos for at give flygtninge en fair velkomst til Europa. Hun driver desuden den bæredygtig webshop My Fair Shop, hvor hun hver dag bevidst kæmper for miljøet og fair handel.
-SSM