Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt
Hvordan kan vi sikre en bæredygtig og balanceret turisme i takt med, at fortsat flere turister kommer til København? Det skal et helt nyt EU-projekt kortlægge. Og i front for projektet er København, der sammen med centrale partnere har fået 35 millioner kroner til udvikle nye metoder til at måle og styre turismen.
CULTIGEN hedder et helt nyt EU-initiativ, der skal give viden og input til mere bæredygtig turisme, som storbyer verden over kan lade sig inspirere af.
I spidsen for projektet er Københavns Kommune, der sammen med Aalborg Universitet, Wonderful Copenhagen, We Do Democracy, Nationalmuseet, Københavns Museum og Storyhunt har fået 35 millioner til at se på nye løsninger, der kan sikre en balanceret og bæredygtig udvikling af turismen.
”Turismen er vigtig for København. Derfor er jeg glad for bevillingen, som jeg håber, kommer til at sætte skub på den bæredygtige turisme. Hvis København skal konkurrere med andre storbyer, så skal vi vise turisterne alt det unikke, København rummer. Det gør vi bl.a. ved at sprede turismen ud i alle bydele – til de steder, som københavnerne selv bruger f.eks. Saxogade med sine mange lokale, bæredygtige og socialt ansvarlige virksomheder. Måske vi med projektet kan få flere gader som Saxogade rundt i byen samt nye input, som kan understøtte København som grøn og international erhvervsby” siger kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune Mia Nyegaard (RV).
Netop i København forventes antallet af overnatninger at stige betragteligt frem mod 2030. Det stiller krav om nye løsninger, der kan sikre en balanceret og bæredygtig udvikling.
For i takt med flere turister, oplever flere storbyer verden over også udfordringer, der følger med den voksende turisme.
Derfor skal CULTIGEN arbejde med en lang række forskellige initiativer, der alle skal udvikles over de næste 3,5 år.
Det er meningen, at projektet skal skabe et solidt fundament for fremtidige strategier og initiativer, der styrker bæredygtig turismeudvikling og bidrager med ny viden til både København og andre byer.
Disse initiativer vil CULTIGEN kigge på:
CULTIGEN skal i samarbejde med Nationalmuseet og Københavns Museum udvikle nye kulturelle aktiviteter.
Aalborg Universitet vil skabe nye digitale metoder til at måle turisters adfærd og udvikle platforme, der styrker dialogen mellem borgere og turister.
StoryHunt vil udvikle nye turismeprodukter med fokus på spredning af turismen.
Københavns Kommune leder projektet og udvikler en drejebog for borgerinddragelse og bæredygtig turisme, som kan anvendes af både København og andre byer.
We Do Democracy arrangerer borgersamlinger og faciliterer dialog med lokale foreninger, mens Wonderful Copenhagen udvikler nye destinationer og støtter turismeaktører i at nå et bredere publikum, en indsats der bygger videre på eksisterende initiativer som Comeback Copenhagen og Tourism Together.
Fakta
- Projektet er støttet af European Urban Initiative (EUI) med en bevilling på 35 millioner kroner.
- Projektet ledes af Københavns Kommune i samarbejde med Aalborg Universitet, Wonderful Copenhagen, We Do Democracy, Nationalmuseet, Københavns Museum og Storyhunt, der sammen skal bidrage til udviklingen af innovative løsninger for bæredygtig turisme.
- EHS