Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

Streetart er mere end blot farvestrålende graffiti. Kunsten kan være en transformerende kraft mod en regenerativ økonomi - ikke blot med sine stærke budskaber, men også gennem økonomisk og kulturel udvikling af bysamfundene. En udvikling som virksomheder også kan være med til at fremme, men hvordan? Læs med her.

Foto: Unsplash: Sedki Alimam

19.04.2024

Sponseret

Julie Daugaard, Executive Strategy & Sustainable Growth Director, dentsu denmark, Dentsu Danmark A/S

Interesseorganisationer er allerede kendte for at bruge bykunst som medie for kommunikation af stærke aktivistiske budskaber, og nu ser vi en tendens til, at flere virksomheder også tager dette kraftfulde medie i brug som en del af brandaktivisme, kreativ positionering eller til at kommunikere virksomhedens sociale ansvar.

Kunst har altid stillet spørgsmål ved samfundets og klodens tilstand, og om det vi gør, er det rigtige. Det gælder også for streetart, og rundt i verdens storbyer er murværker dekoreret med klima- og miljøopråb.. Foto: Unsplash: Stewart Munro

Streetart som reklamesøjle?

Hvis en virksomhed vil lykkes med bykunst, så er det afgørende, at streetart ikke kun ses som et middel til at promovere et brand, men i stedet ses som en strategisk beslutning. Her er det vigtigt, at en del af strategien ønsker at bidrage til lokalsamfundet og en mere robust og regenerativ fremtid. Streetart bør altså give noget tilbage til samfundet ud over blot branding. 

For virksomheder er det vigtigt også at være opmærksom på, at nogle målgrupper og geografiske områder er decideret imod kommercielle budskaber, og her kan betalt bykunst ramme som en boomerang. Det fik et læskedrik-mærke at føle, da de dekorerede Den Røde Plads på Nørrebro, som blev overtaget med ”Vi hader reklamer”. Netop derfor er det vigtigt, at man som virksomhed er bevidst om formålet bag streetart og kender målgruppens værdier særligt, hvis der er kommercielle interesser involveret.

Bykunst skaber turisme og lokaludvikling 

Det er ikke kun virksomheder og interesseorganisationer, der kan drage nytte af streetartens budskaber. Streetart på murværker, og som kunstneriske installationer, kan omdanne kvarterer til attraktive turistmål. Bykunsten tiltrækker turister og besøgende, som genererer indtægter til hoteller, restauranter og lokale butikker. På den måde materialiseres den regenerative økonomi i praksis og driver lokal økonomisk udvikling. 

Når man arbejder med at indtage hele byrum, har det også den fordel, at det kan styrke det lokale beboerengagement. De professionelle streetart-kunstnere samarbejder ofte med beboere i lokalområdet for at sikre, at kunsten fremmer en følelse af tilhørsforhold. 

Det har de blandt andet oplevet i Aalborg, hvor Enjoy Nordjylland står bag en digital byvandring, der guider dig gennem mere end 65 streetart-værker og viser dig nye sider af byen.

Foto: Unsplash: Løbeuniverset

Også i Brande i Midtjylland har man formået at skabe en indtægtskilde med streetartfestivalen 'Street Art Brande', der går ud over det visuelle og inkluderer musik, dans, cirkus, yoga og gastronomi. Disse arrangementer skaber indtægter, men fremmer også lokal kultur og styrker samfundsbånd.

Hvis streetartens muligheder vækker din nysgerrighed, så tilbyder begivenheder såsom Jaguar Parade eller mere lokalt Slagelse Street Art Festival enestående muligheder for virksomheder til at engagere sig i kreative, innovative og livlige udtryk, hvilket ikke kun beriger samfundet, men også styrker egen identitet og socialt ansvar. 

Streetart er således ikke blot farverige malingklatter på vægge; det er en potentiel drivkraft for en mere regenerativ økonomi, der involverer og gavner både virksomheder og lokalsamfund.

Hvis din virksomhed vil undersøge muligheden for at lave bykunst, så skal du tale med kommunen om, hvor det er tilladt og indgå kontrakt. Vi anbefaler, at du kontakter rådgivere med specifik viden om regler for reklamer i byrum. Du kan blandt andet kontakte Flemming Christensen på flemming.christensen@dxglobal.com

Artiklen er skrevet af Julie Daugaard, Executive Strategy & Sustainable Growth Director hos bureaugruppen dentsu

Hvad mener vi med 'regenerativ økonomi'?

I de seneste år er regenerativ økonomi blevet stadig mere populært som en ny model, der går ud over traditionelle metoder. Modellen tænker økonomi på en mere holistisk måde, hvor velstand ikke kun er målt i økonomiske termer, men også i forhold til vores miljø og samfund. 

Kort sagt handler det om at opfylde menneskelige behov uden at ødelægge vores planets ressourcer - samtidig med, at der skabes økosystemer, der kan blive ved med at leve og bidrage uden hjælp fra andre. 

19.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

04.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Ny greenwashing: ”Cirkularitet” er et ophedet buzzword

20.03.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Vil dine kunder ikke købe bæredygtigt? Giv dem en grund til det

06.02.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Regenerativ Marketing er den moderne måde at drive marketing på

29.01.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Fortæller I jeres kunder, at I tager ansvar?

29.09.2023Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Kom i gang med bæredygtighed i marketing