Regenerativ Marketing er den moderne måde at drive marketing på

I takt med en stigende bevidsthed om vores påvirkning på planeten samt den voksende efterspørgsel efter bæredygtige løsninger har virksomheder skiftet fra konventionelle forretningsmodeller til mere bæredygtige praksisser. Det er en tydelig trend, som også kommer til at ramme marketingbranchen.

Foto: Unsplash: mauro mora

Siden 2022 har vi uddannet mere end 80 senior kommunikations- og marketingfolk i, hvordan man starter arbejdet med bæredygtighed i marketingafdelingen.​ Læs mere om dentsu Sustainable Marketing Academy her: https://www.dentsu.com/dk/dk/sustainable-marketing-academy

I de seneste år har brands intensiveret deres fokus på at overholde lovgivningen og bevæget sig mod CO2-neutralitet. Men sandheden er, at det ikke er nok. Det konkluderede World Economic Forum. Med klima- og biodiversitetskriser er der akut større behov for at beskytte og forbedre planetens og dens beboeres trivsel. Denne artikel handler om, hvad næste skridt er, når man vil være mere end ’net zero’.

Det er ikke nok for virksomheder bare at være CO2-neutrale. Altså neutrale. Gå i nul. Net zero. Forskere fastslår, at hvis vi skal forhindre klimakatastrofer, så skal virksomheder gå skridtet længere og efterlade et plus i regnskabet. Det er her, ’regenerativ’ tænkning træder ind på scenen som vores redningskrans.

Foto: dentsu denmark

Regenerativ: Buzzwordet, der spinder guld omkring sig

Regenerativ er blevet et buzzword, der breder sig vidt omkring. Regenerativt design, regenerativ ledelse, regenerativ selvomsorg, regenerativ forretning, regenerativ økonomi, regenerativ organisation, regenerativ turisme, regenerativt ældreskab. Ja, buzzwords har det med at sprede sig.

Bøger, der omhandler regenerative praksisser, breder sig over alt fra regeneativ ledelse til regenerativt ældreskab til regenerativ turisme og helbred. Det næste bliver regenetativ marketing.. Foto: dentsu denmark

Regenerative forretningsmodeller refererer til forretningsstrategier og praksisser, der ikke kun sigter mod at minimere skader på miljøet eller samfundet, men aktivt arbejder på at genoprette og forbedre dem:

Ambitiøse virksomheder bevæger sig fra at tænke i co2-neutralitet og bæredygtighed til at arbejde regenerativt.. Foto: dentsu denmark

Forbrugere vil have mere end bare et produkt – de vil have forandring

I de kommende år vil vi se, at begrebet spreder sig fra regenerativ ledelse og økonomi til også at ramme marketing. Fremtidens marketingkampagner skal stræbe efter mere end blot brand awareness og salg. Kampagnerne skal også kunne mere end at være CO2-neutrale. De skal fungere som aktive agenter for positiv forandring.

Marketingkampagner skal forpligte sig til at give noget tilbage til samfundet, miljøet eller naturen, hvilket kræver kreativitet for at imødekomme forskellige mål.

Det vil blive positivt modtaget af forbrugerne, der allerede nu ytrer præference for brands, der ikke kun arbejder med do no harm, men også tilføjer initiativer under do more good.

Som en del af vores trendstudie, Pulse24, har vi spurgt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med 1.500 respondenter. Af dem, der kender begrebet regenerativ, svarer 47%, at de har en mere positiv opfattelse af virksomheder, som praktiserer denne forretningsmodel. Og 31% vil være villig til at betale mere for et produkt eller en service, hvis virksomheden arbejder regenerativt.

Verdens første regenerative reklame

Luk øjnene og forstil dig en verden, hvor reklamer ikke kun sælger produkter, men også hjælper med at redde planeten. Ja, det lyder næsten som en utopi, men det kan lade sig gøre.

Stjerneeksemplet på netop det, er tevirksomheden Tazo, der gjorde det umulige muligt med deres regenerative tereklame. Reduceret CO2-aftryk, støtte til klimaaktivister og donationer for hver visning – de slog ikke bare salgsmål, de satte nye standarder for regenerativ marketing.

Kampagnen blev lanceret effektivt på TikTok og i samarbejde med klimaaktivister og fundraising for Rodale Institute styrkede virksomheden brandingen af deres nye produkt, men også troværdigheden i deres budskab.

Og det hårde arbejde viste sig nyttigt. Virksomheden blev anerkendt som den anden mest innovative fødevarevirksomhed i 2023 af Fast Company. Salget af Tazos regenerative te overgik hurtigt det oprindelige produkt, og 44% af køberne var nye kunder.

Integrér generativ marketing i dit arbejde

Næste gang du planlægger en kampagne, skal du ikke bare tænke på salg og KPI’er. Tænk på, hvordan dit brand kan give, genoprette og forbedre natur og samfund. Regenerativ marketing handler om at forlade et positivt aftryk, så gør dit brand mindeværdigt og meningsfuldt, og lad regenerativtænkningen guide vej inden i 2024.

19.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

04.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Ny greenwashing: ”Cirkularitet” er et ophedet buzzword

20.03.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Vil dine kunder ikke købe bæredygtigt? Giv dem en grund til det

06.02.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Regenerativ Marketing er den moderne måde at drive marketing på

29.01.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Fortæller I jeres kunder, at I tager ansvar?

29.09.2023Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Kom i gang med bæredygtighed i marketing