FedEx klar med CSR-rapport
Transportgiganten FedEx er klar med sin årlige CSR-rapport, der beretter om højdepunkter inden for bl.a. samfundsansvarlig vækst, miljøbeskyttelse og bæredygtige investeringer. Coronakrisen understreger kun vigtigheden af virksomhedens formål, lyder det fra topledelsen.
Et af verdens største distributionsselskaber, amerikanske FedEx, har for nylig publiceret sin CSR-beretning i form af selskabets Global Citizenship Report (GCR) for 2020, der er den 12. udgave af den årlige rapport. Og som dækker finansåret 2019 (FY19), der sluttede den 31/5-19.
Læs også: FedEx og Boeing i samarbejde om ecoDemonstrator
Selvom effekten fra coronavirusudbruddet således ikke har påvirket rapporten, så falder udgivelsen af den sammen med den verdensomspændende sundhedskrise, som FedEx selvsagt også kan mærke.
”I disse historiske tider er FedEx en af de få virksomheder i verden, der har netværket og kapaciteten til at holde handel og nødhjælp i bevægelse. (…) FedEx er i frontlinjen, når det gælder om at levere hjælp, på baggrund af årtiers erfaring med naturkatastrofer og sundhedsmæssige udfordringer. (…) Verden har mere brug for os end nogensinde”, skriver topchef Fred Smith i rapportens forord.
Mens FedEx altså er i fuld sving under coronakrisen, så vil selskabet med rapporten gerne vise, hvordan man har forenet sine bæredygtighedsmål med missionen om at skabe forbindelser i den globale økonomi gennem ikke mindst teknologi.
”Denne rapport demonstrerer hvordan vi sætter vores CSR-strategi i arbejde ved at anvende vores globale rækkevidde og formålsdrevne mission. Den viser, hvordan vi kan forbinde verden ansvarligt, og er et eksempel på, hvordan vi vil fortsætte med at gøre det (…)” siger chief sustainability officer, Mitch Jackson.
Robotter, droner, elbiler og investeringer
Blandt højdepunkterne i rapporten fremhæver FedEx selv den voksende e-handel som noget, man vil understøtte på ansvarlig vis. Det gælder bl.a. med den SameDay Bot, man begyndte at teste i starten af 2019, og via sit samarbejde med dronevirksomheden Wing. Begge løsninger leverer ifølge FedEx udledningsfrit.
Miljøområdet er i det hele taget et af FedEx’ fokuspunkter i rapporten. Med strategien Reduce, Replace, Revolutionize vil man reducere selskabets påvirkning på omverdenen og skabe nye, mere effektive metoder til eksempelvis distribution og drift.
Indsatsen på feltet har i tiåret siden finansåret 2009 resulteret i en reduktion i FedEx’ CO2-udslip på 40 procent, i en periode hvor omsætningen vel at mærke voksede med 96 procent. Alene på brændstof- og energibesparinger undgik man tre millioner ton CO2-ækvivalenter.
Også på elbilfronten forsatte FedEx i FY19 med opgraderingen ved at føje 390 nye elektriske køretøjer til flåden, der nu tæller næsten 3000 af slagsen. Derudover har man indgået et samarbejde med virksomheden Chanje Energy, der skal elektrificere 42 FedEx-stationer i Californien.
Når det gælder bæredygtige investeringer, nåede FedEx i 2019 et mål, man satte sig i 2016 om at investere 200 mio. dollars (ca. 1,3 mia. kr.) i 200 lokalsamfund verden over inden 2020. Derudover donerede selskabet i løbet af 2019 $62 mio. (godt 420 mio. kr.) til velgørenhed.
Læs også: FedEx’ grønne tiltag bærer frugt
Med et nyt initiativ, FedEx Cares 50 by 50, vil man bygge videre på det arbejde ved gøre en direkte forskel for 50 millioner mennesker frem mod 2023, hvor FedEx har 50-års jubilæum. Det skal ske gennem sociale forandringer via donationer, frivilligt arbejde og bidrag til lokal udvikling.
-AK