Flere klimabevidste taxiselskaber i København
Amager-Øbro Taxi er sprunget ud som klimavenligt taxiselskab, og nu går også Vest-Taxa ind i ordningen.
I september 2009 sprang Amager-Øbro Taxi ud som klimavenligt taxiselskab, og nu går også Vest-Taxa ind i ordningen.
Vi synes, tiden er moden til at gøre et eller andet. Vi har ligesom alle de andre taxiselskaber løbende udskiftet vogne, men vi følte, at vi også vil gøre noget ekstra, ligesom Amager-Øbro Taxi. Da vi har et godt samarbejde med dem på andre områder, lå det lige for, siger Jan Sell, forretningsfører i Vest-Taxa.
Helt konkret bruger Amager-Øbro Taxi EU's CO2-kvote-ordning til at købe og annullere CO2-kvoter for at neutralisere sine egne udslip, og det er denne model, Vest-Taxa vil følge. Knap 250 taxier er med i Amager-Øbro-ordningen. Selskabets vognmænd satser desuden på taxier, der kører længere på brændstoffet end hidtil.
I juni 2009 havde vi kun seks biler i energiklasse C. I dag har vi 71 - altså over 11 gange så mange. I de høje energiklasser, hvor bilerne ikke kører langt på literen, er vi gået fra tidligere 225 til nu kun 40 vogne. Vi har også fået vores to første hybridbiler fra Toyota. Deres Prius er i energiklasse A, siger direktør i Amager-Øbro Taxi, Thomas Petersen.
Niels-Jørgen Langkilde, direktør i Copenhagen Climate Network, er glad for, at der nu er to CO2-neutrale taxiselskaber i København.
Det handler om at gøre noget og vise vilje til at forandre. Taxibranchen er meget konservativ og lovstyret, så det er fantastisk, at nu også Vest-Taxa er villige til at gøre noget for klimaet sammen med Amager-Øbro Taxi, siger Niels-Jørgen Langkilde. - MS