Flere lande betaler borgere for at tage cyklen
For at gøre op med partikelforurening vælger flere europæiske lande at betale sine borgere for at gøre med grønne transportformer.
Det skal være attraktivt at lade bilen blive stående i garagen og i stedet hoppe på cyklen. Derfor vælger flere og flere lande i Europa at prioritere tiltag, der skal gøre det nemmere at vælge grønne transportformer.
Det skriver Verdens Bedste Nyheder.
I Barcelona har man blandt andet byblokke med bilfri zoner, og i Wales fravælger man at bygge nye veje til bilister. Men Belgien vælger man direkte at betale borgerne for at vælge klimavenlig transport – lige fra kollektiv trafik til gåben.
Læs også: Ny rapport: Der skal turbo på den effektive grønne omstilling
Helt konkret bliver bilister i Bruxelles tilbudt 900 euro, svarende til omkring 6.500 kroner, hvis de lader bilen stå til fordel for grønnere transport.
Tiltaget, der hedder Bruxell’air, blev allerede sat i luften tilbage i 2006, da byen oplevede en ringere luftkvalitet. På det tidspunkt lå tilbuddet på 500 euro, men blev i år sat op til den førnævnte pris. Og det er et tiltag, der tyder på at virke.
I 2018 tog 900 borgere imod betalingen, men det steg til 1.200 i 2019.
En verdensomspændende tendens
Det er særligt grundet partikelforurening, der kommer fra udstødningsgas fra dieselbiler og dæk- og vejslid samt bremseslid fra benzinbiler, at flere europæiske lande vælger at implementere miljø- og klimapolitikker, der skal forbedre luftkvaliteten.
Og det har en positiv effekt. Ifølge Det Europæiske Miljøagentur døde der omkring 60.000 færre mennesker for tidligt af partikelforurening i 2018 i forhold til 2009.
Læs også: Udvikling af grønt brændstof bliver holdt nede af høje afgifter
Ifølge WHO er det dog stadig et problem, der påvirker menneskeliv og har store sundhedsmæssige omkostninger. Flere lande har imidlertid gået samme vej som Belgien og lokket borgerne op af bilsædet.
I den Engelske by Coventry får bilister 3.000 pund, omkring 26.800 kroner, i såkaldte transportkuponer for at sende bilen til skrot, I Holland får hver cyklist 1,5 kroner per cyklede kilometer i myldretiden og i Frankrig kan borgerne få tilbudt op til 2.500 euro, 18.500 kroner, hvis de smider bulen ud og i stedet skaffer sig en elcykel.
- HCL