Fond giver millionstort boost til dansk, plantebaseret fødevareindustri
Det sker gennem projektet Turbo Plant, der skal sætte gang i udviklingen af plantebaserede produkters konkurrencedygtighed.
En fødevareproduktion, der i fremtiden i langt højere grad er baseret på eller indeholder flere planter, er en væsentlig brik i fødevaresektorens grønne omstilling.
Den udvikling sætter Industriens Fond og Food Innovation House nu yderligere turbo på med en indsprøjtning på 20 millioner kroner, som skal hjælpe danske virksomheder med at indtage det hastigt voksende marked for plantebaserede produkter.
”Produktion af plantebaserede fødevarer er et område, der er fokus på over hele verden, så hvis ikke danske fødevarevirksomheder følger med, så risikerer vi at miste både omsætning og positionen som en af verdens førende fødevarenationer,” siger Gyda Bay, COO i Food Innovation House og lead partner i Turbo Plant-projektet.
Læs også: Test: Vertikalt dyrket grønt smager lige så godt som økologisk
Det nye initiativ bygger videre på et pilotprojekt og lanceres i forlængelse af regeringens nyligt lancerede ’Handlingsplan for plantebaserede fødevarer’.
Projektet består af fire forskellige forløb, hvor i alt 140 virksomheder får styrket deres salg og vækst alt efter deres behov.
Det kan fx være hjælp til at finde nye aftagere til deres produkter gennem matchmaking mellem fødevareproducenter og professionelle aftagere, som detailkæder, foodservicegrossister og andre fødevarevirksomheder.
Målet er at skabe i alt 140 match mellem producenter og aftagere, som ender i et kommercielt samarbejde.
”Vi er på en mission for at gøre Danmark til et foregangsland inden for plantebaserede kvalitetsfødevarer, og med projektet sætter vi yderligere fart på en udvikling, som allerede er i gang. Den stigende efterspørgsel efter plantebaserede fødevarer vil kun tiltage, og det skal dansk erhvervsliv udnytte ved, at virksomhederne kommer hurtigere ud på markedet med deres innovative produkter,” siger Industriens Fonds administrerende direktør, Thomas Hofman-Bang.
Udfordringen med planter
Erfaringerne fra det indledende pilotprojekt viser, at der blandt mange SMV’er er interesse for at arbejde med større plantefokus. Men der er samtidig nogle særlige udfordringer inden for det plantebaserede, som også får en del af dem til at tøve og gå i stå undervejs, fortæller Gyda Bay.
Læs også: 675 millioner skal få landmænd og virksomheder til at udvikle flere plantebaserede fødevarer
”Fødevarebranchen er stor og kompleks. Der er mange veje til markedet, men desværre også mange vildveje og blindgyder, hvor en virksomhed kan spilde kræfterne. Det betyder, at innovative fødevarevirksomheder risikerer at løbe tør for energi og kapital, inden de får et solidt fodfæste på markedet. Her er det vores opgave at hjælpe med at stille skarpt på, hvad der står i vejen for et gennembrud på markedet – og så få det løst,” siger hun.
Det er forventningen, at projektet har hjulpet mindst 100 virksomheder ind på nye markeder senest to år efter afslutningen i 2027, og at der som følge heraf er skabt mindst 300 job.
- HCL