Forbrugere ønsker sig virksomheder der gør en forskel, men kender ikke nogen
Forbrugerne tror ikke på virksomhederne. Samtidig synes de, virksomhederne skal gøre mere for at løse samfundsmæssige problemer.
Tre fjerdedele af Europas forbrugere siger at de prøver at støtte brands og virksomheder der vil gøre en forskel. Men beder man dem om at nævne sådan en virksomhed, kan de to tredjedele ikke komme i tanke om nogen, der lever op til den beskrivelse.
Det er et af nøgleresultaterne, som blev præsenteret af de britiske analyse- og rådgivningsfirmaer GlobeScan og SustainAbility på tirsdagens første indlæg på Sustainable Brands-konferencen i København. Tallene kommer fra en undersøgelse af forbrugere i 25 lande i hele verden.
”Der er et virkelig stort mulighedsrum for virksomheder i Europa,” sagde Caroline Holme fra GlobeScan. ”Forbrugerne her vil virkelig gerne, men kender ikke virksomheder, som de tror på. Det handler grundlæggende om at skabe tillid.”
Et stort formål er bedre end CSR
Med den slags resultater vil de fleste nok gerne vide, hvordan man kan opbygge den tillid, som tilsyneladende kan give ens virksomhed og brands en markedsmæssig fordel. Det har de gode mennesker hos Globescan heldigvis også spurgt deltagerne om.
Analysen af svarene viser, at det folk går mest op i er åbenhed og ansvarlighed i forhold til miljøet, dvs. klassiske CSR-faktorer. Men at de samtidig ikke tror på, at virksomhederne kan leve op til de forventninger.
Der, hvor der til gengæld er sammenhæng mellem forventninger og tillid, er, hvis man kan vise, at virksomheden arbejder for at gøre en positiv forskel – og i øvrigt leverer et kvalitetsprodukt til en fair pris.
At man skaber arbejdspladser og er flink ved sine medarbejdere batter til gengæld ikke rigtig i det regnskab.
Forventningerne stiger
Men orker vi – som virksomheder? At finde ud af, hvad vores store ambition i verden skal være, hvordan vi skal leve op til den, hvordan vi skal få fortalt historien, om det vi gør, så omverdenen tror på den og får tillid til os?
Det er nok ikke det rigtige spørgsmål. Det er nok snarere et spørgsmål om, hvorvidt man når at komme med på det rigtige hold. Allerede nu ved vi, at store virksomheders gennemsnitlige levetid er omkring 15 år, mens den plejede at være 75 år. Overlevelse kræver altså noget andet i dag, en det gjorde engang.
Hvad det andet er, kan SustainAbilitys årlige survey af sustainability leaders give et bud på. For første gang siden det første survey i 1992, er forventingerne til den private sektor og nationale regeringer lige høje, når det handler om, hvem der forventes at gøre noget for at skabe mere bæredygtige samfund og løse verdens store problemer. Det resultat bakkes op af det årlige Edelman "Trust Barometer", som viser af 80% af deres deltagere forventer virksomheder tager ansvar for samfundsudviklingen.
Vejen til de løsninger går for resten gennem partnerskaber.