Fortæller I jeres kunder, at I tager ansvar?

Forbrugerne forventer, at virksomheder tager ansvar for den grønne omstilling. Men mange er bange for at træde forkert og holder derfor igen. I 2024 hjælper dentsu og Robert/Boisen & Like-minded brands med at få bæredygtighed ind i marketingafdelingen.

Foto: dentsu denmark & Robert/Boisen &Like-minded

Læs mere om dentsu Sustainable Marketing Academy her: https://www.dentsu.com/dk/dk/sustainable-marketing-academy

Bæredygtighed er vigtigt for danskerne. Men de har svært ved at overskue, hvordan de som privatpersoner skal bidrage til en grønnere verden. De har i høj grad brug for, at større aktører sætter rammer og viser retning.

Hele 84% af danskerne forventer, at virksomheder tager ansvar for den bæredygtige omstilling. Og 67% vil gerne høre mere om virksomhedernes bæredygtighedsstrategi. Det viser en undersøgelse fra dentsu, som for 3. år i træk er klar med deres uddannelse om bæredygtighed i marketing.

Udfordringen er imidlertid, at marketingafdelingerne – dem, som ellers skulle fortælle forbrugerne om virksomhedernes mange gode initiativer – også har svært ved at finde ud af hvilket ben, de skal stå på. Undersøgelsen fra dentsu viser nemlig, at 21% af brands decideret har ladet være med at fortælle om deres reelle bæredygtige indsatser af frygt for at blive opfattet som utroværdige. Vi ser også, at kun 4% af alle globale reklamer indenfor de sidste tre år har indeholdt bæredygtige budskaber.

Det er en udfordring. For uden kommunikation om retning og tiltag, så går omstillingen alt for langsomt. Det er en også en udfordring for brands’ vækst, fordi de netop vil kunne tiltrække flere købestærke forbrugere - og en ny generation af medarbejdere - ved at fortælle om deres miljømæssige profil. Dentsus forbrugerstudie peger på, at 77% af forbrugerne lader sig påvirke af en virksomheds miljømæssige profil, når de vælger et brand til.

Hvorfor holder brands igen?

Når man læser tallene sort på hvidt – at forbrugerne påvirkes af et brands miljømæssige profil, men at virksomhederne ikke fortæller om deres indsats – kan man godt undre sig. For hvorfor holder de igen?

For Julie Daugaard, Executive Strategy, Sustainability & Growth Director hos dentsu, handler det ikke om modvilje, men derimod om manglende viden, bevidsthed om magt – og lidt om frygt:

”Mange brands er ikke bevidste om, hvor stor magt de har. Markedsføring bliver brugt til at fortælle forbrugerne, hvad de skal drømme om og ønske sig. Hvordan de skal agere. Markedsføring tegner billederne af, hvad det gode liv er. Markedsføringskampagner har mulighed for at præge forbrugerne i en grønnere retning, og det ansvar skal vi tage på os. ‘With great power comes great responsibility’ som Voltaire sagde under Den Franske Revolution… eller okay, Spiderman sagde det også. Men pointen er, at marketingafdelinger har et kæmpe ansvar for, hvad de annoncerer for og hvordan, fordi det sætter et brainprint hos forbrugerne og designer deres forbrugsadfærd.”

Hertil tilføjer hun:

”Det er hamrende svært at skabe en kampagne, der både har et bæredygtigt budskab og et produkt-/brandbudskab, og som skal være kort og troværdigt på samme tid, så det både lever op til miljømarkedsføringsloven og leverer på klassiske marketing-KPI’er. Heldigvis har vi masser er eksempler på, når det er lykkedes”.

Bæredygtige arbejdsgange skal ind i marketingafdelingerne

Der er to dimensioner i arbejdet med bæredygtighed i marketing. Den ene er kommunikation om de grønne initiativer, virksomhederne igangsætter. Den anden dimension er at gøre selve marketingafdelingens arbejde mere bæredygtigt, når det kommer til produktion af kampagner, indkøb af medier og udvikling af digitale platforme. 

Begge disse dimensioner er del af den undervisning, dentsu Sustainable Marketing Academy tilbyder sine kursister. 2024-udgaven af akademiet er den tredje afvikling af uddannelsen, som er den første af sin slags i Danmark. Og i netop 2024 har dentsu inviteret en samarbejdspartner med ombord, der i særlig grad kommer til at dele ud af deres viden om den første dimension: At kommunikere grønne budskaber, og dét er reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded hundredmetermestre i.

På dentsu Sustainable Marketing Academy 2024 kommer Kim Boisen, CEO & co-founder, og Klara Vilshammer, Senior Creative, til at flankere de erfarne undervisere fra dentsu samt eksterne specialister, der har undervist på akademiet de seneste to år.

Kim Boisen fortæller:

”Når det kommer til kommunikation om bæredygtighed, oplever vi, at de fleste virksomheder bliver usikre i koderne. Hvor langt kan man for eksempel gå for at påtage sig et samfundsansvar, uden at kæden hopper af? Hvordan tager man kommunikationen af sin bæredygtighedsindsats fra den årlige pdf til en kampagne, folk ikke kan undgå at lægge mærke til? Hvordan integrerer man bæredygtighed på en naturlig og effektfuld måde i sin brandstrategi? Det er blot nogle af de spørgsmål, der typisk melder sig, og som gør, at mange brands holder lidt igen med at kommunikere om deres ansvarlighedstiltag. Men det er synd, for det behøver ikke være så svært. Robert/Boisen & Like-minded har efterhånden en årelang erfaring fra vores arbejde for bl.a. Andel, Coop, Dansk Retursystem og Trygfonden, om hvordan man får bæredygtighed og branding til at gå hånd i hånd. Og den erfaring glæder vi os til at dele på dentsu Sustainable Marketing Academy 2024”.

Implementering er nøglen til succes

Vi ved alle, at der skal handling til, hvis de store ambitioner om grøn omstilling skal lykkes. Det gælder for forbrugerne, for politikere og for brands. Derfor indeholder dentsu Sustainable Marketing Academy ikke kun viden og inspiration, men også en hel masterclass med fokus på, hvordan kursisternes nye viden implementeres i deres organisationer.

Når brands tilegner sig viden om bæredygtighed i marketing og faktisk også begynder at implementere den viden, bidrager de positivt til den grønne omstilling og positionerer sig samtidig 

04.06.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Her er de største trends inden for ansvarlig marketing

19.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

04.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Ny greenwashing: ”Cirkularitet” er et ophedet buzzword

20.03.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Vil dine kunder ikke købe bæredygtigt? Giv dem en grund til det

06.02.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Regenerativ Marketing er den moderne måde at drive marketing på

29.01.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Fortæller I jeres kunder, at I tager ansvar?