Gennembrud for elbusser i hovedstaden
Københavnerne kan snart se frem til renere luft og mindre støj i gaderne. Inden årsskiftet bliver 15 procent af hovedstadens busdrift omlagt til elbusser, som hverken støjer eller oser.
Fra december i år er det slut med dieselos fra busserne på linje 2A, der kører igennem København. De nye elbusser kommer til at køre på ren strøm og giver et vigtigt bidrag til at indfri Københavns mål om at blive CO2-neutral inden 2025.
Energiselskabet E.ON, der allerede driver Danmarks største ladenetværk til private elbilister, skal levere ladeinfrastrukturen til de nye elbusser.
”Hver gang vi udskifter diesel med strøm, vil det kunne mærkes på klimaregnskabet, men det vil også kunne mærkes lige bag ved bussen. Dem, der cykler bag en elbus skal ikke længere udsættes for røg og støj. Der er ingen udstødning på en elbus, så det vil også kunne mærkes på luftkvaliteten og sundheden,” forklarer Charlotte Fredberg Schmidt, direktør i E.ONs nordiske eMobility-forretning, og påpeger, at et nyt studie fra København Universitet viser, at københavnerne ville leve et år længere, hvis luftforureningen var den samme som på landet.
Forskellige opladningstyper
Københavns Kommune har hidtil haft to elbusser på forsøgsbasis på linje 3A sammen med busselskabet Movia og energiselskabet E.ON. Elbusserne, som skal testes i september og idriftsættes til december, er derfor et markant skridt i en grønne retning og bliver hovedstadens første miljøvenlige buslinje.
Busserne på linje 2A, der skal køre mellem Tingbjerg og Refshaleøen, forventes at transportere 6,5 mio. passagerer årligt i de nye busser. Elbusserne skal natlade ved Ryvangen og oplade med pantograf undervejs på ruten. Hos busoperatøren Arriva, der skal stå for busdriften, er der også glæde at spore.
”Jeg er fantastisk glad over, at Arriva med de nye 2A-busser går foran i den grønne omstilling. Elektrificeringen betyder, at passagerne til december vil opleve en mere støjsvag og behageligere rejse, imens busserne nedbringer udledningen i hovedstaden. Samtidigt har Movia lykkedes med en udbudsmodel, der viser vejen til flere elbusser på vejene,” siger Jens Boe Jacobsen, direktør for forretningsudvikling, Arriva Danmark A/S.
På buslinjerne 147, 156 og 157 vil der også blive indsat elbusser, som skal oplades i løbet af natten. Energiselskabet E.ON opsætter også ladeinfrastrukturen til disse linjer.
Fakta
Linje 2A skal omlægges på Amager og udgøres af 21 elbusser. Busserne, VDL Citea SLFA-180 Electric, er 18 meter-ledbusser med 288 kWh batterier. Busserne har fuldt elektrisk klimaanlæg, hvilket betyder, at busserne vil være fuldstændigt emissionsfri i drift.