Grønne SMV’er viste sig frem og skabte netværk
Bæredygtighedsmessen Grøn KBH blev afviklet i weekenden med god succes. For arrangøren bag handlede det om at give de mindre virksomheder en realistisk mulighed for at vise sig frem og på den måde skabe momentum. Tesla vil med næste år.
Rammerne er relativt beskedne i Remisen ved Trianglen på Østerbro i København, men det var ambitionerne bestemt ikke i den forgangne weekend, hvor det to år gamle teleselskab GreenSpeak var vært for bæredygtighedsmessen Grøn KBH.
Læs også: Big data gør affald til ressource
Eventen samlede 50 SMV’er og organisationer fra en række forskellige forretningsområder, men med det til fælles, at de en ansvarsbevidsthed for miljøet, klimaet, verdens generelle udvikling og på andre måder the common good centralt i deres strategi.
”Med en messe som den her, vil vi give en masse små virksomheder og start-ups en mulighed for at vise sig frem, som ikke slår bunden ud af deres økonomi, hvis de ikke får solgt nok undervejs. Det handler om at få fat i de kunder, som i forvejen er bevidst om den grønne agenda, og så handler det ligeså meget om, at virksomhederne kan møde hinanden til netværk og inspiration på tværs af brancherne. Og så kan vi jo se, at markedet for denne her type virksomheder vokser”, sagde direktør for GreenSpeak, Anders Bøgeløv Jensen.
Netværk bliver guld værd
Blandt udstillerne var det nystartede mikrobryggeri Det Hemmelige Likørselskab, der som navnet antyder laver likører – indtil videre to slags – og baserer sig på økologiske og fairtrade-certificerede råvarer og produktionsmetoder.
Som de fleste andre udstillere på messen, er selskabet ved at skabe sig et navn i en nicheindustri, og her er målrettede forbrugerevents en god vej frem, både til at møde kunder og potentielle samarbejdspartnere.
”Jeg synes det er et fantastisk forum til at møde ligesindede. Her er alt fra passionerede gæster, der brænder for at styre samfundet i en mere bæredygtig retning, til andre start-up-virksomheder, der kender de udfordringer og glæder, der ligger bag at starte et bæredygtigt foretagende. Alle er interesserede i at høre om virksomheden og alle de grønne, bæredygtige, etiske og genbrugstanker og -principper, der er vores fundament, og det netværk, jeg får med hjem er guld værd”, fastslog direktør Christina Hummeluhr.
En mulig fremtidig samarbejdspartner for Det Hemmelige Likørselskab stod da heller ikke mange meter væk i den gamle sporvognsremise. Flexowaste er med stifter Christian Ebbesens ord en af de virksomheder, der allerede har taget de nyligt afleverede anbefalinger om cirkulær økonomi til sig og implementeret dem i et markedsklart produkt.
”Det er en simpel løsning til at håndtere fremtidens udfordring med affaldssortering. En skalérbar kasse fremstillet i genbrugsplast, der kan foldes og bruges med eller uden pose, er nem at genanvende og sortere, og som udnytter sine ressourcer optimalt. Det tager fat om roden på de cirkulære tanker og gør dem til virkelighed”, forklarede Christian Ebbesen.
Større rammer næste år – plads til de store
Derudover bød messen på økologisk brød, øl, kosmetik og tøj, certificerede solbriller af træ, biodynamiske afgrøder, insektsnacks, sundheds- og helseprodukter, solpanelløsninger fra Ingeniører uden Grænser og meget andet.
Netop den brede palet af udstillere og den gode forhåndsinteresse for messen, er noget af det, der gør GreenSpeak-folkene optimistiske omkring kommende udgaver af eventen, og lader drømmene om større forhold udfolde sig.
Læs også: Grønt byggeri – stort potentiale og store udfordringer
”Da vi først meldte ud, af messen ville finde sted, fik vi rigtig mange henvendelser fra virksomheder, som også ville have været med. Fx havde vi været i dialog med Tesla, som var usikre i starten, men så vendte tilbage 14 dage før vi slog dørene op, men som vi så måtte sige nej til, fordi vi simpelthen ikke havde plads. Så næste år håber vi på at finde nogle endnu større rammer, så vi kan få alle med, også de store”, sluttede Anders Bøgeløv Jensen.