Hotelkæde klar med ny bæredygtighedsstrategi
Brøchner Hotels lancerer en strategi, der forpligter kæden til en række bæredygtige tiltag inden for tre primære fokusområder. Initiativerne skal udfordre opfattelsen af bæredygtighed og handle om mere end klima.
Brøchner Hotels har netop offentliggjort en grøn strategi, der skal lægge ansvaret på hotelkæden frem for gæsterne. De nye bæredygtige ambitioner indeholder en række konkrete initiativer, som skal iværksættes dette år.
"Bæredygtighed handler for os om at træffe bedre valg, og dermed give gæsten mulighed for at gøre det samme. Skal vi gøre en reel forskel, så handler det om at kigge på hvad vi gør, fremfor at minde gæsten om hvad de kan gøre, siger administrerende direktør, Nickolas Krabbe Bjerg.
På baggrund af virksomhedens værdier - ansvar, passion og omsorg og desuden FN’s 17 Verdensmål - er bæredygtighedsstrategiens hovedområder Produkt, Planet og Mennesker udvalgt.
Læs også: Grøn strategi har givet pote for Matas
Under Produkt hører blandt andet, at alle Brøchner-hoteller dækker sit elforbrug med 100 procent miljøcertificeret vindenergi fra dansk vindkraft. Og frem mod 2025 er det desuden et mål for at reducere el-, vand- og varmeforbruget med fem til syv procent.
Fokusområdet indebærer desuden, at andelen af kød i morgenmadskonceptet maksimalt udgør 10 procent. Derudover omfatter det en Supplier Code of Conduct, som forpligter alle leverandører til at leve op til en lang række bæredygtighedskrav.
Bæredygtighed er også menneskelighed
Gennem strategien ønsker Brøchner Hotels endvidere at demonstrere, hvordan bæredygtige tiltag ikke kun handler om klima og CO2-reduktion.
I fokusområdet Mennesker har Brøchner Hotels således valgt at samarbejde med Aktivitetscentret Sundholm i København, om at donere overskydende produkter fra hotellerne til udsatte borgere. Derudover vil der to gange årligt afholdes tøjindsamlinger på egne hoteller, med henblik på at donere til lokale herberger.
Læs også: TUI opdaterer hotelkoncept med fokus på bæredygtighed
"For os er det vigtigt, at bæredygtighed ikke kun er klima, og man vil aldrig se os købe CO2-kvoter nogle steder eller andre tiltag hvor vi køber os til klimaaflad. Vores fokus på bæredygtig rummer både miljø, social og økonomisk bæredygtighed, præcis som det også er afspejlet i FNs verdensmål. For os er det centralt for vores arbejde, at vi arbejder med alle disse aspekter", forklarer Nickolas Krabbe Bjerg.
Alle initiativer i bæredygtighedsstrategien forventes være sat i gang inden udgangen af 2020, hvorefter Brøchner Hotels har i sinde at arbejde med initiativerne frem mod 2025.
- HCL