23.01.2018 | Kommunikation
Case: Hvilken CSR-historie fortæller du om din virksomhed?
Indhold fra partner Hvad er dette?
Hvordan kan du skabe en relevant og inspirerende historie om virksomhedens samfundsengagement? Nicoline Olesen, corporate activist og partner hos konsulenthuset MäRK, deler her nogle af sine praktiske erfaringer og gode råd.
Med certificeringen Sustainable Business Change Manager har Nicoline Olesen fået nye værktøjer med til konsulenthuset MäRK.
Der var engang, hvor corporate branding var lig med en “vi-fortælling” om virksomhedens forretning, produkter og vækstambitioner. Altså en fortælling om sig selv.
Sådan er det ikke længere.
Nu skal virksomheden sættes i en kontekst, der er større end virksomheden selv. I hvert fald, hvis du spørger Nicoline Olesen, som i over 15 år år har arbejdet med kommunikation og branding i reklamebranchen, og i dag er partner i MäRK, et værdibaseret konsulenthus med speciale i koblingen mellem branding, mening og forretning.
"Der ligger et stort potentiale i, at langt flere samfundsansvarlige virksomheder bliver dygtigere til at skabe en relevant og inspirerende storytelling omkring deres samfundsansvar. Dels vil det forstærke effekten af virksomhedernes indsats både internt og eksternt – og dels vil det inspirere endnu flere virksomheder til at følge trop", forklarer Nicoline Olesen, som til dagligt hjælper virksomheder med at skabe meningsfuldhed og samfundsansvar som en integreret del af virksomhedens forretning og kernefortælling.
Fra corporate branding til emotionel storytelling
Så hvordan ser fremtidens corporate branding så ud?
"Den store kommunikationsopgave hos samfundsansvarlige virksomheder ligger i at få formuleret virksomhedens historie omkring en “os-fortælling”, der bygger på et holdningsfællesskab, der handler om mere end forretning. Og så handler det om at få fortalt om den positive indvirkning - den impact - virksomheden er med til at skabe ikke bare for sig selv, men for verden omkring den", uddyber Nicoline Olesen, som af samme årsag er i fuld gang med at tage egen medicin ved at få MäRK certificeret som en del af den globale B Corp bevægelse.
Udover mobilselskabet Call Me’s Tal Ordentligt-kampagne, nævner Nicoline også Maersks videofortælling om avokadofarmere i Kenya som et par danske eksempler på den nye corporate branding tendens. I udlandet er særligt Patagonia værd at fremhæve, for deres måde at fortælle på gennem video.
CSR-forandringer kræver et nyt sprog
Både Call Me, Maersk og Patagonia er nogle af de virksomheder, der bliver brugt som cases på den praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager, som Nicoline Olesen valgte at investere i sidste år.
For selvom Nicoline er en garvet kommunikatør, har den nye disciplin med at koble branding, mening og forretning krævet både et fagligt løft og et nyt sprog.
"For mig personligt – og dermed også for MäRK – har forløbet været et kæmpe inspirations boost. Udover en ny italesættelse af, hvordan samfundsansvar og forretning kan gå hånd i hånd, har forløbet givet et hands-on indblik i hvordan andre succesfulde virksomheder arbejder med samfundsansvar – lige fra forretningsudvikling og intern forandringsledelse til branding, kommunikation og partnerskaber. Den meget praktiske tilgang og store værktøjskasse har også gjort uddannelsen yderst anvendelig i vores daglige arbejde", uddyber Nicoline Olesen.
Nicolines 3 gode råd om CSR storytelling:
1. Start med hvorfor - hvad er drivkraften bag virksomhedens samfundsengagement? Hvordan er I vokset ind i det, og hvilken betydning har det for virksomhedens løbende udvikling – internt og eksternt?
2. Fortæl ikke kun om jeres CSR-aktiviteter men også om resultaterne og effekterne - hvilken forskel har jeres CSR-arbejde gjort helt konkret for andre, og hvad har I lært på vejen, både på den relationelle og forretningsmæssige bane.
3. Tænk ikke kun tal og “hard facts”, men også i relevante og inspirerende historier - tallene glemmer vi, historierne husker vi!
Læs mere om Märk på www.maerkcph.dk
Sustainable Business Change Manager er en praktisk uddannelse, der sammenkobler forretning med samfundsansvar og forandringsledelse. Næste hold starter i februar 2018. Læs mere på www.sustainablebusinesschangemanager.dk
Denne artikel er en del af temaet I fokus: certificering og uddannelse
Strategi & ledelse

Uddannelse med certificering i Sustainable Business & Change Management
Sustainable Business Change Manager er en anerkendt, praksisnær erhvervsuddannelse med certificering i bæredygtig forretning & forandringsledelse. Handlingsplan for egen virksomhed indgår. Alliance med Dansk Erhverv, Etisk Handel, B Corp Nordic, Henley Business School DK.
Indhold fra partner
Supply chain

Case: Grøn logistik kræver data og tætte værdikædealliancer
Som CEO hos Greenway Logistics arbejder Frank Buchmann til dagligt med grønne logistikløsninger, der skal hjælpe virksomheder med både at spare penge og reducere deres CO2-aftryk. Læs om hvordan de gør det i praksis, og få Franks gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Min ESG læringsrejse
Mange års praktiske erfaringer i kombination med en uddannelse inden for bæredygtig forretnings- og forandringsledelse blev startskuddet til Carina Hedemarks virksomhed ESG Management. Læs om hendes erfaringer og få hendes gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

CSR er en forretningsdisciplin - og kræver forandringsledelse
Love og direktiver skaber push-effekt, men er ikke nødvendigvis værdiskabende. CSR skal indarbejdes i hjertet af både forretning og kultur. Praktisk træningsforløb giver 360-graders tilgang til CSR som integreret forretnings- og forandringsdisciplin.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Min ESG-rejse fra A-Z
Mange års praktiske erfaringer i kombination med en uddannelse inden for bæredygtig forretnings- og forandringsledelse blev startskuddet til Carina Hedemarks virksomhed ESG Management. Læs om hendes erfaringer og få hendes gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: ”Vi skal gøre op med smid-væk-kulturen og finde inspiration fra dengang, vi lappede vores uldsokker.”
Som Head of Corporate Responsibility hos MASCOT, ser Kristina Vigen sin funktion som en slags intern "brand manager" for CSR. Hovedopgaven er at skabe initiativer og internt ejerskab for det bæredygtige business mindset. Få Kristinas historie og gode råd.
Indhold fra partner