I kamp mod dyremishandling på sociale medier

Vi er gået sammen med otte andre dyreorganisationer om at få stoppet videoer med dyremishandling på sociale mediegiganter som Facebook, YouTube og TikTok.

Sociale medier som YouTube, Facebook og TikTok med milliarder af brugere gør det muligt at profitere på indhold med dyr, der bliver mishandlet og lider. Et enormt antal følgere liker, deler og ser videoerne, og dermed kan bagmændene tjene penge på de reklamer, der bliver vist i forbindelse med visningerne.

Vi er nu gået med i sammenslutningen Social Media Animal Cruelty Coalition (SMACC), som drives af Animals for Asia (AfA). SMACC består af ni dyrevelfærdsorganisationer, som har det fælles mål at stoppe spredningen af videoer og andet indhold med dyremishandling på de sociale medier.

Udover os er Action for Primates, Animals Asia Foundation, Humane Society of the United States, International Animal Rescue, Lady Freethinker, Pan African Sanctuary Alliance, Peta Asia og Wildlife Alliance en del af SMACC.

Voksende trend

Vi har bidraget til en ny rapport – Making Money from Misery – som AfA lancerede den 25. august. Rapporten fremhæver indsatsen fra os og andre medlemmer af SMACC, der afslører det ekstreme omfang af dyremishandling på sociale medier.

De forskellige efterforskninger i rapporten viser, hvor meget indhold med dyrplageri der er tilgængeligt og frit kan tilgås af enhver. Og de dokumenterede tilfælde er blot toppen af isbjerget.

Sammen står vi stærkere

Vi blev opfordret til at slutte os til SMACC, efter at vi tidligere i år afslørede stigningen i antallet af videoer med falske dyreredninger på YouTube.

I vores rapport om de falske redningsvideoer – Views that Abuse – kunne vi dokumentere, at mere end 180 forskellige videoer af falske dyreredningsaktioner blev lagt på YouTube mellem oktober 2018 og maj 2021. 70 af videoerne var lagt op i første halvdel af 2021, så der er tale om en bekymrende vækst i denne form for ’underholdning’.

Vi opfordrer på det kraftigste YouTube til at leve op til deres forbud mod falske dyreredningsvideoer, som de annoncerede i marts 2021. Vi mener, at de bør gennemgå og fjerne alle videoer, der indeholder denne form for dyremishandling. Og de bør offentligt fremlægge deres plan for, hvordan de proaktivt vil forhindre, at denne type indhold bliver lagt på YouTube til at begynde med.

Hjælp os med at lægge pres på de sociale medier

Dyr er hverken rekvisitter eller legetøj. De er levende, sansende væsner, der har ret til et godt liv, og som ikke skal udnyttes til denne fordrejede form for underholdning på sociale medier.

Skriv under og hjælp os med at få de sociale mediegiganter til at tage ansvar

15.03.2023World Animal Protection Danmark

Sponseret

Nike dropper kængurulæder

03.02.2023World Animal Protection Danmark

Sponseret

Modebranchen er færdig med pels

28.11.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Sociale medier nøler med at fjerne dyremishandling

31.08.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Rejsebranchen vil stoppe trofæjagt

24.08.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Pels er passé

26.07.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Sociale medier bør tage ansvar for dyremishandling