IKEA lancerer samlet strategi for bæredygtighed
People & Planet Positive er navnet på en ny strategi for bæredygtighed, som IKEA har præsenteret i dag.
IKEA har netop offentliggjort en ny forretningsstrategi, People & Planet Positive, der indeholder en række tiltag og konkrete mål vedrørende bæredygtighed, som IKEA frem mod 2020 vil effektuere.
Det omfattende strategiske tiltag har tre fokusområder:
Først vil IKEA skabe mulighed for, at kunderne kan leve et mere bæredygtigt liv i hjemmet. Det skal ske ved at sælge produkter, der forbruger mindre energi og vand, for eksempel ved udelukkende at sælge LED-pærer i varehusene.
Læs også: IKEA sælger udelukkende LED-lys fra 2016
Dernæst vil IKEA være energi- og ressourceuafhængig, hvilket betyder, at IKEA selv vil producere ligeså meget vedvarende energi, som IKEA’s varehuse og bygninger forbruger.
Frem til 2015 vil IKEA således investere 1.5 milliarder euro til vind- og solenergi-projekter for at leve op til sin målsætning om, at 70 procent af IKEA’s energiforbrug skal komme fra vedvarende energi. I 2020 skal det være 100 procent.
I dag har IKEA, ifølge Steve Howard, der er Chief Sustainability Officer i IKEA, egne vindmølleparker i seks lande og har desuden opsat solpaneler på 80 varehuse og distributionscentre. I alt er der installeret 342.000 solpaneler verden over.
Det sidste fokuspunkt i strategien handler om, at IKEA vil arbejde for at skabe et bedre liv for mennesker og samfund, hvilket blandt andet betyder, at IKEA vil støtte udviklingen af gode arbejdspladser hos leverandørerne.
- JKK
Læs hele IKEA’s People & Planet Positive-strategi (på engelsk - åbner som PDF)