14.08.2015  |  Supply chain

Irma fokuserer på "choice editing"

Irma satser i endnu højere grad på Fairtrade, økologi og dyrevelfærd. Dermed skal forbrugeren tænke mindre over etiske valg ved køledisken og i grøntafdelingen.

Supermarkedskæden Irma fokuserer nu på det såkaldte choice editing, hvor alle varer i et supermarked er bestemt efter pesticidrester, kritisable arbejdsforhold og dyrevelfærd.

Således sælger den sjællandske kæde kun økologiske gulerødder, fairtradecertificerede, økologiske bananer og fjerner buræg fra varesortimentet. 

Læs også: Indisk arbejdsreform åbner op for mere børnearbejde

Initiativet vækker begejstring hos Fairtrade Danmark, hvor direktør Jonas Giersing mener, det er på tide danskerne gør op med ”frit valg på hylderne”-mentalitet – særligt når det gælder produkter som kaffe, kakao og te, hvor forsyningskæden kan være svær at gennemskue for almindelige forbrugere. 

”Hvorfor skal fattige bønder og plantagearbejdere betale prisen – både menneskeligt og økonomisk – for, at der kan stå etisk tvivlsomme produkter på de danske butikshylder?”, skriver han i en kronik på Fairtrades hjemmeside.

Læs også: Få styr på børnearbejde i familielandbrug

Han mener særligt, det er prisen, der er afgørende, når varer med manglende arbejdsrettigheder og dyrevelfærd ryger ned i indkøbskurven. Derfor er det positivt, at øget efterspørgsel på miljørigtige og Fairtrade-varer presser priserne i bund på den type forbrugsvarer. Dog er det vigtigt at vi spørger os selv, om konventionelle produkter er i orden over for producenten, mener Fairtrade-direktør Jonas Giersing. 

”Endnu vigtigere er det at overveje, om det er okay, at vi sender regningen for billigere varer videre til mennesker, der har endnu færre penge”, siger han. 

-JPN

Mere fra Joacim

Joacim Præst Nielsen

Redaktionsassistent

Uddannelse: Journalist ved Danmarks Medie- & Journalisthøjskole 2011-2015 og Institut Hautes Études de Communication Sociale i Bruxelles. Kandidatstuderende ved Center for Mellemøststudier, Syddansk Universitet. Udlært som journalist ved Udenrigsministeriets Presseenhed, Dagbladet Børsen. Fokusområder: Internationale relationer, EU, erhvervsjournalistik og virksomheder i hans arbejds- og studi…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere