Irma fokuserer på "choice editing"
Irma satser i endnu højere grad på Fairtrade, økologi og dyrevelfærd. Dermed skal forbrugeren tænke mindre over etiske valg ved køledisken og i grøntafdelingen.
Supermarkedskæden Irma fokuserer nu på det såkaldte choice editing, hvor alle varer i et supermarked er bestemt efter pesticidrester, kritisable arbejdsforhold og dyrevelfærd.
Således sælger den sjællandske kæde kun økologiske gulerødder, fairtradecertificerede, økologiske bananer og fjerner buræg fra varesortimentet.
Læs også: Indisk arbejdsreform åbner op for mere børnearbejde
Initiativet vækker begejstring hos Fairtrade Danmark, hvor direktør Jonas Giersing mener, det er på tide danskerne gør op med frit valg på hylderne-mentalitet særligt når det gælder produkter som kaffe, kakao og te, hvor forsyningskæden kan være svær at gennemskue for almindelige forbrugere.
Hvorfor skal fattige bønder og plantagearbejdere betale prisen både menneskeligt og økonomisk for, at der kan stå etisk tvivlsomme produkter på de danske butikshylder?, skriver han i en kronik på Fairtrades hjemmeside.
Læs også: Få styr på børnearbejde i familielandbrug
Han mener særligt, det er prisen, der er afgørende, når varer med manglende arbejdsrettigheder og dyrevelfærd ryger ned i indkøbskurven. Derfor er det positivt, at øget efterspørgsel på miljørigtige og Fairtrade-varer presser priserne i bund på den type forbrugsvarer. Dog er det vigtigt at vi spørger os selv, om konventionelle produkter er i orden over for producenten, mener Fairtrade-direktør Jonas Giersing.
Endnu vigtigere er det at overveje, om det er okay, at vi sender regningen for billigere varer videre til mennesker, der har endnu færre penge, siger han.
-JPN