Iværksætteruge satte spot på de grønne rollemodeller
Årets udgave af Global Entrepreneurship Week i Danmark havde landets grønne iværksættere som omdrejningspunkt. Dem er der nemlig brug for, hvis vores klimamål skal indfries, både for at inspirere andre startups, og for at hjælpe de store aktører.
I uge 47 var det endnu en gang tid til at afvikle iværksætterugen Global Entrepreneurship Week (GEW) i Danmark, og det skete med klimaet højt på agendaen. Årets tema var således de grønne rollemodeller, der ifølge arrangørerne af eventen, Dansk Iværksætter Forening, er afgørende for, at Danmark kan opnå regeringens mål om at reducere vores CO2-udslip med 70 procent i 2030.
Læs også: Nyt institut vil samle støtten til de bæredygtige iværksættere
Disse impact startups er nemlig helt centrale for såvel at inspirere den næste generation til selv at kaste sig ud som innovative iværksættere, der vil gøre noget for klimaet, som for at hjælpe de store, etablerede virksomheder i gang med den grønne omstilling.
Temaet for iværksætterugen sidste år var FN’s Verdensmål, og ved at fokusere på den grønne startups i år, vil man gerne gøre alle klar til at tage det næste skridt, i form af at gøre tankerne og planerne til virkelighed med konkrete løsninger og produkter.
I forlængelse af årets tema har GEW Denmark udpeget en gruppe iværksættere og gjort dem til grønne rollemodeller for 2019. Blandt de udvalgte er den sociale iværksætter Lasse Alfastsen, der også har skrevet om emnet her på CSR.dk.
Han mener, at der i disse år sker et reelt paradigmeskifte, hvor bæredygtige forretningsmodeller ikke bare er fremtiden, men den nødvendige nutid for en lang række selskaber, store som små.
”Den traditionelle virksomhed med et ensidigt fokus på profit, uden omtanke for det omkringliggende samfund og miljø, er under hastig afvikling. En virksomhed, der er designet til det 20. århundrede, er dømt til at mislykkes i det 21. århundrede”, siger han og fortsætter:
”Iværksættere spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling. Flere og flere skaber bæredygtige løsninger og leverer produkter, som nutidens kritiske og værdidrevne forbrugere i stigende grad efterspørger, hvad end vi taler klimaindsats, sundhed eller forbrug af mindre plastik.”
På den baggrund opfordrer han alle nuværende og fremtidige iværksættere til at grundlægge deres virksomheder på stærke og tydelige bæredygtighedsprincipper, og at bruge kerneforretningen til at løse samfundsudfordringer, herunder klimakrisen.
Rammevilkår og økosystem skal på plads
For at sikre, at de grønne – og ofte unge, og dermed også forretningsmæssigt grønne – iværksætter kan få succes med deres projekter, er det yderst afgørende, at vi som samfund for skabt de rigtige rammevilkår, påpeger formand for Dansk Iværksætter Forening, Peter Kofler.
”Vi skal blive endnu bedre til at fremelske bæredygtige iværksættere. De vil mere end bare at snakke om verdensmålene i en temauge i skolen. Vi skal sikre, at de har alt den rådgivning, kapital og talent, som de har brug for”, skriver han i lederen i novemberudgaven af magasinet Iværksætteren.
”Her har samfundet et ansvar om at støtte, der hvor markedet ikke selv kan løfte”, fastslår han. Lykkes vi med de forskellige aspekter på dette område, er mulighederne til gengæld også enorme, understreger han videre.
Læs også: ”Vi skal vise virksomhederne, hvad det er for nogle steder, vi gerne vil arbejde”
” (…) vi kan kun komme i mål som samfund, hvis vi tænker iværksætterne ind i kernen af den grønne omstilling. Gør indsatsen målbar. Den skal være let at forstå, så I får kommunikeret til de rette stakeholdere. Hvis I formår det, er der en stor økonomisk gevinst at hente, når det gælder forbrugere, investorer og medarbejdere”, lyder det fra Peter Kofler.
Vi håber, at de mange events i løbet af iværksætterugen har skubbet i en positiv retning, så ikke kun de grønne startups, men også de traditionelt tænkende virksomheder kan se forretningspotentialet og behovet for at go green.
Lasse Alfastsen
Han bliver bakket op af Lasse Alfastsen, der også fremhæver, hvor vigtigt det er at få økosystemet med i ligningen, så der kan blive dannet grobund for den nytænkning, han mener er uundværlig, hvis vi som samfund skal nå i mål med de grønne ambitioner frem mod 2030, som regeringen har fremlagt.
”Vi er nødt til at opfinde og udvikle nye energieffektive og miljørigtige forretningsløsninger. Det skal altså både være naturligt, nemt og billigt at træffe grønne valg i vores hverdag. Her spiller de grønne iværksættere og virksomheder, der producerer og leverer produkterne, en afgørende rolle”, siger han.
Event gav inspiration
Den danske udgave af iværksætterugen, der i år løb af stablen synkront med 170 lande i hele verden, rummede omkring 200 events, hvor bæredygtige startups kunne præsentere deres koncepter for alle interesserede (ikke mindst potentielle investorer) og få feedback til det videre arbejde.
På et af disse events fortalte tre grønne iværksættere, FødevareBanken, Naboskab og SPIR kbh, om deres historie, tilgang og erfaring, og ikke mindst deres impact set fra deres eget perspektiv. Lasse Alfastsen var selv moderator på den efterfølgende debat, og beretter om en inspirerende eftermiddag.
Læs også: Aktive investorer går efter olieselskaberne
”Dét der kom ud af dagen var, at flere fik mod på at kaste sig ud i iværksættertilværelsen, så inspirationen og indlæggene har jo virket på den front. Derudover var det endnu et eksempel på et af de mange events i løbet af iværksætterugen, som i samlet flok – forhåbentlig – har skubbet i en positiv retning, så ikke kun de grønne startups, men også både traditionelt tænkende virksomheder og “ikke-indviede” befolkningsgrupper kan se forretningspotentialet og behovet for at go green”, siger han.