Julegaven hjælper udsatte kvinder i Kenya
Flere end 10 virksomheder vil i år give medarbejderne en julegave, der blandt andet er med til at styrke kvindelige småbønder i Kenya og skabe jobs til kvinder i Afrikas største slum.
Fem virksomheder med fokus på socialt iværksætteri er gået sammen om den samfundsansvarlige firmagave 'Afrikakurven'. I kurven er der gourmetkaffe, vin og chokolade - delikatesser der alle er med til at gøre en stor forskel for lokalbefolkningen i fire afrikanske lande.
Selve kurven er lavet af enlige mødre i Ghana. Gourmetkaffen fra 'NGUVU' er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer, der er lavet af kvinder i Afrikas største slum, der ligger i Kenyas hovedstad Nairobi. Det er med til at give kvinderne den nødvendige indkomst, så de kan sikre at børnene får mad, rent vand og skolegang.
Gourmetkaffen fra 'Coffeprint-Impact Roasters' er med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien, og chokoladen fra 'Social Foodies' skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra 'Vin med Hjerte' støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag lokale drikkevandsprojekter.
Konkret forskel
Blandt de virksomheder der giver medarbejderne ’Afrikakurven’ til jul er SIF Gruppen, Ferring Pharmaceuticals, BC Hospitality Group, Solar, Vicuras, A-2 og Burmeister & Wain Scandinavian Contractor. De er blandt andet med til at sikre, at 80-årige Ketra Weveti kan forsørge sine fire børnebørn. Ketra driver sin lille farm med 600 kaffetræer i Kenya. Gennem NGUVU er hun sikret dobbelt så høj pris for sine kaffebønner som tidligere. Derudover får hun faglig rådgivning, så hun kan få endnu mere ud af sin jord og sine kaffetræer. Hun får sundhedsrådgivning, så hun kan sikre, at børnebørnene er sunde og raske. Og så får børnebørnene betalt skolegang, så de kan få den vigtige uddannelse, der giver dem muligheder her i livet.
”Virksomhederne kan give medarbejderne en lækker julegave og samtidig gøre en helt konkret forskel for udsatte i Afrika. Ved at skabe jobs og ordentlige arbejdsforhold for kvinderne i Kenya, er virksomhederne med til at skabe en positiv udvikling, der varer ved. Kvinderne bruger nemlig indkomsten på børnene – modsat mændene – hvilket betyder, at børnene har en større chance for at få en fremtid med muligheder”, fortæller Rune Sandholt, der står bag NGUVU – en af de sociale iværksættere der er med i ’Afrikakurven’.
Læs mere om det samfundsansvarlige gavekoncept på www.afrikakurven.dk