Klimasupermarked ramt af omskiftelige politiske vinde
Danfoss’ energivenlige supermarked skulle revolutionere dagligvarebranchen ved at gøre supermarkeder verden over mindre klimabelastende. Siden lanceringen for over to år siden har skiftende politiske rammebetingelser dog gjort opgaven svær.
Da Danfoss i 2023 lancerede Danfoss Smart Store på Als, var ambitionen klar: at vise, hvordan supermarkeder kan blive både mere energieffektive og klimavenlige. Butikken, spækket med Danfoss’ løsninger, kunne ikke alene reducere sit eget energiforbrug, men også forsyne lokalområdet med overskudsvarme.
Men ifølge Torben Pedersen, divisionsdirektør for køle- og klimadivisionen i Danfoss, har det ikke været let at udbrede konceptet globalt. Han forklarer, hvordan omskiftelige politiske rammebetingelser har skabt udfordringer for salget.
“Vi kan se, at salget af eksempelvis varmepumper, elektrificering af varme og aircondition inden for nogle sektorer er meget afhængige af subsidier og støtte. Lige så snart der sker en ændring i det, har det en kæmpeeffekt på, hvor mange løsninger vi får solgt,” siger Torben Pedersen til Børsen.
Tyskland er et eksempel. Da gaspriserne var høje og mange støtteordninger tilgængelige, var der stor efterspørgsel på varmepumper. Efterfølgende faldt gasprisen, og statsstøtten blev reduceret, hvorefter salget styrtdykkede.
Også i USA ser Danfoss en lavere interesse, hvor manglende incitamenter fra politisk hold hæmmer investeringer i energioptimering.
Høje ambitioner trods svær opgave
Alligevel holder Danfoss fast i ambitionen om at gøre deres Smart Storetil en global standard. Besøgstallet er langt over 2.000, og virksomheden oplever tocifret vækst i salget af løsninger til supermarkeder.
Her lægger Torben Pedersen vægt på, at der fra politisk hånd også er lyspunkter. Folketinget besluttede eksempelvis i januar at fjerne prisloftet på overskudsvarme, som Danfoss har oplevet som en bremseklods for nogle kunder.
Han erkender dog, at de står overfor en svær salgsopgave, men det rykker ikke ved hans tro på, at det nok skal blive en succes på den lange bane.
Danfoss holder fanen højt og vil forsætte med at invitere globale supermarkeder på besøg og videreudvikle på løsningen, så det bliver endnu mere energieffektivt og endnu nemmere at installere.
- lhs