05.07.2022  |  Klima, miljø og energi

Lidl går all-in på Fairtrade-mærket bomuld til kædens butiksuniformer

Indhold fra partner Hvad er dette?

Som den første dagligvarekæde i Danmark sikrer Lidl, at alle butiksuniformer er syet i økologisk Fairtrade-bomuld. Et initiativ, som bidrager til en mindre klimabelastning og bedre arbejdsvilkår for bomuldsbønderne.

Lidls næsten 3.000 butiksansatte kan trække i arbejdstøjet med endnu bedre samvittighed. Lidl er nemlig som den første dagligvarekæde i Danmark i gang med løbende at udskifte alle arbejdsuniformer i butikkerne, og de nye kommer nu til at være 100 % produceret af økologisk Fairtrade-bomuld. 

Initiativet sker på baggrund af, at Lidl ønsker at støtte en mere klimavenlig produktion af bomuld, der normalt er kendetegnet ved et stort forbrug af pesticider, kemikalier og vand, som både har konsekvenser for naturen og bønderne. 

”I Lidl er vi opmærksomme på det aftryk, vi sætter. Derfor ønsker vi også at sætte et eksempel i anvendelsen af Fairtrade-bomuld, som både gavner producenterne bag og vores butiksansatte, der får uniformer af høj kvalitet og mere bæredygtigt materiale. Forhåbentlig kan vi inspirere andre til at gøre det samme, næste gang de skal have nye uniformer,” fortæller Zita Szlavikovics, der er salgsdirektør i Lidl Danmark og dermed har ansvaret for butiksmedarbejderne. 

Om Lidls nye uniformer:

- Lidl er som den første dagligvarekæde i Danmark i gang med at udskifte deres butiksansattes uniformer til Fairtrade-bomuld

- I alt bliver ca. 17.256 stykker Lidl-tøj i fremtiden produceret af Fairtrade-bomuld

- T-shirt, polo-trøjer og chinos er af 100% GOTS og Fairtrade-mærket bomuld, mens bukserne er af 98% GOTS og Fairtrade-mærket bomuld og 2% Elasthan, og dette er eksklusiv lynlåsen.

“Lidl er med til at synliggøre, at dette er vejen frem”
Fairtrade er en international certificerings- og mærkningsordning, der arbejder for at sikre, at verdens udsatte bønder får en fair pris for deres råvarer og ordentlige arbejdsvilkår. Fairtrade uddanner også bønder i klimatilpasning, miljøbeskyttelse og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder og samarbejder med bomuldsbønder om at minimere miljøudfordringer og forbedre arbejdsvilkår, som ofte er forbundet med produktionen og sikre bedre gennemsigtighed i forsyningskæderne fra mark til forbruger.  

”Udfordringerne i bomuldsproduktionen er store, og derfor gør det en stor forskel for bomuldsbønderne, når de sælger deres bomuld på Fairtrade-vilkår. Når virksomheder som Lidl træffer en så vigtig strategisk beslutning, gør det både en konkret forskel for bønderne og er med til at synliggøre over for andre virksomheder, at dette er vejen frem,” siger Fairtrade-mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.

Fairtrades standarder for produktion af bomuld stiller krav til bomuldsbønderne om at producere bomulden mere ansvarligt. For at blive Fairtrade-certificeret skal bonden leve op til en lang række strenge krav til arbejdsforhold, og bønderne er garanteret en fast minimumspris og et premium-tillæg, når de sælger bomulden på Fairtrade-vilkår. Standerne stiller også krav om en mere klima- og miljøvenlig produktion. 

Det Fairtrade-certificerede bomuld til Lidl Danmarks nye butiksuniformer købes hos indiske bomuldsbønder. Her betyder certificeringen blandt andet, at bomuldsmarkerne ’regnfodres’, så bomuldsdyrkningen fx ikke påvirker de lokale drikkevandsressourcer.

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 11.200 butikker i mere end 32 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 130 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere