Lidl offentliggør alle leverandører af tøj og sko

Som den første dagligvarekæde i Danmark offentliggør Lidl i dag en liste over de ca. 650 virksomheder, der fremstiller tøj og sko til selskabets eget sortiment. Bagved ligger et ønske om mere transparens og værdi for pengene, og et håb om at konkurrenterne følger trop.

Det er samtlige af Lidls leverandører af tøj og sko, der nu bliver offentliggjort. Foto: Lidl.

14.09.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

En liste med navnene på ca. 650 virksomheder bliver i dag præsenteret i samlet form af discountsupermarkedskæden Lidl. De mange virksomheder fra primært Sydøstasien og Europa producerer kædens private-label-sortiment af tøj og sko.

Læs også: Det handler om meget mere end plastikposer

Selvom aktører som Bestseller i beklædnings- og modeindustrien har gennemført lignende tiltag, så er graden af transparens i sektoren stadig ikke der, hvor mange mener den burde være.

Og det er netop et ønske om mere gennemsigtighed og generel ansvarlighed, der har fået Lidl til – som den første dagligvarekæde i Danmark – at offentliggøre listen med de mange producenter, forklarer selskabets indkøbschef, CCO Mikko Forsström.

Lidls indkøbschef, CCO Mikko Forsström, håber at kædens initiativ vil inspirere konkurrenterne til at tage det samme skridt. "Personligt er det tæt på hjerte", siger han. Foto: Lidl.

”Vi oplever en stigende interesse fra forbrugerne i, hvor deres varer kommer fra, og derfor også et øget behov for transparens i vores arbejde, ikke mindst i forsyningskæden. Med initiativet her vil vi demonstrere, at vi påtager os vores ansvar inden for sortiment, medarbejdere, miljø, samfund og forretningspartnere langs hele værdikæden,” siger han.

En lang, svær og omfattende proces
Processen der har gået forud for dagens offentliggørelse, har ifølge Mikko Forsström været både svær og omfattende, og har ikke mindst taget lang tid. Det skyldes både ambitionsniveauet og de forhold, leverandørerne har skullet indordne sig under, eksempelvis Lidls egen Code of Conduct.

”Vi kommer ud med listen på dette tidspunkt, fordi vi nu har en komplet opgørelse over alle vores leverandører af tekstiler og sko. Det sidste skridt, fra 99 til 100 procent, har nok været det største, og vi har været hårde og sagt, at de leverandører, der ikke vil være med, de kan ikke længere levere til os. Det kan være et langt sejt træk, men vi tror på vores samarbejdspartnere og vi arbejder sammen med dem om at forbedre eventuelle mangler. Og det er kun, hvis vi oplever, at de ikke vil eller kan forbedre situationen, ser vi os nødsaget til at afbryde samarbejdet. Det sker dog utroligt sjældent. Så in the end er alle glade”, fortæller han.

Udover ønsket om mere transparens, så handler offentliggørelsen også om, at man vil tilbyde forbrugerne og sine kunder det bedst mulige produkt. Ikke som sådan ud fra et kommercielt hensyn – med Mikko Forsströms ord regner man ”ikke med et decideret overskud” – men fordi man gerne vil gøre en forskel i et større perspektiv.

”Vi vil gerne redefinere discountbranchen og give folk mere for pengene i form af ansvar, kvalitet, omtanke og transparens. Og så håber vi, at vores konkurrenter følger trop og kommer med lignende tiltag. Forhåbentlig arbejder de allerede på det; det vil jo være bedst for alle parter”, siger Mikko Forsström.

DIEH: Interessant initiativ - behov for flere fælles løsninger
En af de organisationer, der ser med positive øjne på Lidls beslutning, er Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH), hvor man med direktør Mikkel Stenbæk Hansens ord "...er glade for at se, at den danske dagligvarebranche generelt har igangsat en lang række forskellige initiativer inden for etisk handel de seneste par år og dermed bidrager til at nå DIEHs mål."

Direktør for DIEH, Mikkel Stenbæk Hansen, ser med positive øjne på Lidls beslutning. Foto: Morten Pors.

"Vi kan se af de mange forskellige initiativer, at der er mange forskellige måder at fremme etisk handel. Vi synes, at Lidls initiativ er interessant – også selvom det er rigtigt, at det er set før uden for dagligvarebranchen. I DIEH arbejder vi for at udvikle fælles løsninger på komplekse problemstillinger, og jeg kunne godt ønske mig flere fælles løsninger ift. etisk handel på tværs af detailhandlen – naturligvis inden for lovens rammer", siger han.

Tekstiler og sko er selvsagt kun en ganske lille del af udvalget i et supermarked som Lidl eller deres konkurrenter i detailsektoren. Fra DIEHs side ser man gerne, at de ansvarlige tanker breder sig til andre produktkategorier.

"Der er ikke nogen tvivl om, at der er behov for at arbejde for mere etisk handel og ansvarlighed i værdikæder også på andre områder, samt at fødevarer er et andet relevant område, men samtidig er det helt naturligt, at man starter et sted", siger Mikkel Stenbæk Hansen.

Læs også: Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer

Det synspunkt er man ikke uenig i hos Lidl. Mikko Forsström understreger igen, hvor lang en proces, der har været at få dagens offentliggørelse på plads, men slår samtidig fast, at man ikke har tænkt sig at hvile på laurbærrene.

"Det her er ikke det sidste initiativ fra vores side, og der er jo nok at tage fat i", slutter han.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

19.11.2024Plastic Change

Sponseret

167 organisationer i opfordring til verdens ledere: Plastikproduktionen skal ned!

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

14.11.2024BSR

Sponseret

The Silent G: Six Questions Every Leadership Team Should Ask About Sustainability Governance

04.11.2024CSR.dk

Ny rapport giver status på den grønne investeringsbølge

22.10.2024CSR.dk

Kommuner og regioner har investeret borgernes penge i atomvåben og andre våben

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams