21.08.2020 | Klima, miljø og energi
LIDL SÆTTER SKUB I LANDSDÆKKENDE SKRALDEINDSAMLING
Indhold fra partner Hvad er dette?
Lørdag d. 19. september løber World Cleanup Day atter af stablen, hvor frivillige samles over hele Danmark for at indsamle skrald i naturen. Indsamlingerne er for andet år i træk organiseret af ungdomsnetværket JCI med Lidl som hovedsponsor.
Aarhus var en af de byer, hvor der sidste år blev indsamlet over 380 kilo skrald på World Cleanup Day. Foto: Lidl
Efterladt skrald i den danske natur er stadig et problem. Derfor inviteres alle danskere til at give deres bidrag til den verdensomspændende skraldeindsamling, World Cleanup Day, lørdag d. 19. september.
Udstyret med pose, handske, tang, egen maske og godt humør, kan frivillige – børn som voksne – gå på jagt efter affald, der var blevet efterladt i naturområder i og omkring deres by.
Det er ungdomsnetværket JCI, Junior Champer International, der står bag organiseringen de seks indsamlinger rundt om i Danmark. Initiativet får for andet år i træk støtte af Lidl som hovedsponsor, som også står for forplejning til alle, der har lyst til at bruge et par timer af deres lørdag i den gode sags tjeneste.
Sidste år blev der indsamlet mere end 11,5 ton skrald i Danmark på World Cleanup Day.
”Affald i naturen er desværre stadig et stort problem. Derfor er indsamlinger som disse så vigtige. Ikke nok med, at vi får fjernet en masse skrald fra naturen – vi får også sat fokus på problematikken. Jeg tager virkelig hatten af for de frivillige hos JCI, som knokler for at få det til at ske. Det er en fornøjelse at samarbejde med dem”, siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark, som også selv planlægger at deltage på dagen.
”I JCI Danmark ligger World Cleanup Day os meget kært. Dagen er en opfordring til sammenhold, til at gøre en forskel og lære nye vaner. Derfor er jeg glad for, at vi nu, med Lidl i ryggen, kan invitere danskere, der deler vores passion for en renere natur til indsamlinger på tværs af landet”, siger Jacob Lynge, JCI-koordinator for World Cleanup Day.
Engagementet fra Lidl er en del af kædens CSR-strategi, hvor mindre affald i naturen og reduktion af plastik er i centrum.
JCI organiserer i år affaldsindsamlinger i en seks danske byer. Blandt andre Thy, Slagelse, Viborg, Horsens, Ringkøbing-Skjern og Køgebugt.
Derudover samler den danske miljøorganisation Plastic Change alle indsamlingsaktiviteter i Danmark på deres hjemmeside: www.plasticchange.dk
For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Vil du vide mere om World Cleanup Day og måske deltage på selve dagen?
Læs mere og følg med på:
• worldcleanupday.org/about
• https://plasticchange.dk/world-cleanup-day-2020/
Om Plastic Change
Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.
Lidl: På vej mod i morgen
Hos Lidl indgår plaststrategien som en fast del af den samlede CSR-strategi og bestræbelserne på at træffe ansvarlige miljøbevidste valg. Lidl har forpligtet sig til at mindske det overordnede forbrug af plastikemballage med 20 procent, at udskifte 100 procent af plastikemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer, samt at erstatte alle nuværende frugt og grønt-poser med mere miljørigtige alternativer inden 2025.
Læs mere om Lidl Danmarks plastikstrategi her: om.lidl.dk/ansvarlighedOm REset Plastic
Schwarz-gruppen er med sine to detailkoncernselskaber, Lidl og Kaufland, en af de største internationale detailhandlere. Den er opmærksom på sit ansvar over for miljøet og tager det videre. Med REset Plastic har koncernen udviklet en holistisk internationalt anvendt strategi, indeholdende fem handlingsområder: fra undgåelse og design, til genanvendelse og fjernelse, til innovation og uddannelse. Dermed bliver visionen om "mindre plastik - lukkede kredsløb" en realitet.
De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:
REduce: Vi reducerer - hvor det er bæredygtigt muligt - plast. Ikke kun i emballage!
REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.
Lær mere: reset-plastic.com
Denne artikel er en del af temaet I fokus: emballage
Samfund

Medarbejdere og kunder bakker op om udfasning af tobak i Lidl
Hvordan har kunderne reageret? Hvad siger medarbejderne? Lidl har spurgt både medarbejdere og kunder, og tilbagemeldingerne er positive.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl sørger for forplejning, når de sammen med Plastic Change samler affald i naturen på World Cleanup Day
Når hele verden d. 17. september rydder op på World Cleanup Day går dagligvarekæden Lidl og den danske miljøorganisation Plastic Change sammen om at sætte fokus på affaldsproblematikken. Lidl og Plastic Change opfordrer danskerne til at deltage i verdens største affaldsindsamling og afholder samtidig selv et oprydningsevent i København.
Indhold fra partner
Samfund

Lidl og Hjernesagen: sammen om både hverdag og fest
Som en del af et forbilledligt samarbejde sponsorerer Lidl præmier til Hjernesagens julekalender.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Lidl og Plant et Træ er fælles om 23.000 nye træer
Partnerskabet mellem detailkæden Lidl og organisationen Plant et Træ giver konkrete resultater, der kan ses.
Indhold fra partner
Supply chain

Lidl certificerer varer til glæde for kunder og bønder
Producenter og forhandlere er nødt til at samarbejde om at gøre det lettere for forbrugerne at vælge ansvarligt producerede produkter. Lidl går i stor stil efter mærkningsordninger og forhandler f.eks. kun Fairtrade-certificeret pladechokolade i fast sortiment fra egne mærker på hylderne.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Lidl sørger for forplejning, når de sammen med Plastic Change samler affald i naturen på World Cleanup Day
Når hele verden d. 17. september rydder op på World Cleanup Day går dagligvarekæden Lidl og den danske miljøorganisation Plastic Change sammen om at sætte fokus på affaldsproblematikken. Lidl og Plastic Change opfordrer danskerne til at deltage i verdens største affaldsindsamling og afholder samtidig selv et oprydningsevent i København.
Indhold fra partner