02.09.2022  |  Klima, miljø og energi

Lidl sørger for forplejning, når de sammen med Plastic Change samler affald i naturen på World Cleanup Day

Indhold fra partner Hvad er dette?

Når hele verden d. 17. september rydder op på World Cleanup Day går dagligvarekæden Lidl og den danske miljøorganisation Plastic Change sammen om at sætte fokus på affaldsproblematikken. Lidl og Plastic Change opfordrer danskerne til at deltage i verdens største affaldsindsamling og afholder samtidig selv et oprydningsevent i København.

En gang om året rydder hele verden op efter sig. På World Cleanup Day i 2019 deltog 21,2 millioner frivillige fordelt på 180 lande i oprydningen. Og alene i Danmark blev der fjernet 11,5 ton affald fra naturen. 

Succesen skal gentages i år, hvor Lidl sammen med Plastic Change opfordrer danskerne til at komme ud og samle affald, uanset hvor i landet man bor. Plastic Change har i år gjort det muligt at oprette et website - lokal affaldsindsamling - hvor man enten kan invitere en lukket kreds af venner, familie eller kolleger eller holde et åbent arrangement for lokalsamfundet. På sitet er det også muligt at søge efter arrangementer i nærheden af hvor man bor, som man kan deltage i. 

På selve dagen vil der være mulighed for at lægge vejen forbi Plastic Changes affaldsindsamling på Nytorv i København mellem kl. 12-14. Her kan man høre mere om World Cleanup Day og se, hvordan Plastic Change sorterer, registrerer og analyserer noget af det affald, som bliver indsamlet i den danske natur. Som en tak til de fremmødte sørger Lidl for forplejning blandt andet i form af frugt, friskbagte croissanter og is. Dagligvarekæden og miljøorganisationen opfordrer naturligvis også dem, der ikke har mulighed for at møde til oprydningsarrangementet, til at gå ud og samle affald i naturen på World Cleanup Day. 

”Alt for meget affald havner i naturen, hvilket både er til skade for dyrene og miljøet. World Cleanup Day er både en mulighed for at rydde op i naturen, ligesom det er en god anledning til at sætte fokus på, hvilke typer affald, der oftest ender i naturen og hvad vi kan gøre ved det. Jeg er glad for, at Lidl kan bidrage med forplejning til de frivillige, for de er helt uundværlige, når der skal ryddes op,” siger Jens Stratmann, der er administrerende direktør i Lidl. 

Det handler om fællesskab
Lidl og Plastic Change har samarbejdet siden 2018, og her spiller World Cleanup Day en vigtig rolle, fortæller Louise Lerche-Gredal, administrerende direktør i Plastic Change.  

”Hos Plastic Change kæmper vi for at stoppe plastikforurening og reducere produktionen af unødvendig engangsplastik, men vi kan ikke gøre det alene. Derfor er fællesskaber, som vi oplever til World Cleanup Day og samarbejdspartnere som Lidl vigtige for, at vi kan trække udviklingen i den rigtige retning. Det starter nemlig som oftest med en holdningsændring – både hos virksomheder og borgere.” 

Lidl har et stort fokus på at nedbringe mængden af plastik og arbejder i deres REset plastikstrategi frem mod stramme, klare mål de kommende år. Hos dagligvarekæden håber man, at fællesskabsfølelsen ved World Cleanup Day-arrangementet, hvor man sammen samler affald for en god sag, vil engagere flere til at deltage i den internationale oprydningsdag. 

”World Cleanup Day handler om at blive bedre til at sikre og sætte fokus på, at affaldet ender det rigtige sted, så vi i fremtiden kan minimere blandt andet vores plastikforbrug. Indtil da må vi i fællesskab rydde op - og det glæder jeg mig til at gøre sammen med mine kollegaer og forhåbentlig også en masse andre borgere,” afslutter Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl.

Så tag din ven, kæreste eller børn med til et par timers oprydning i fællesskabets ånd, hvor man samtidig kan blive klogere på, hvorfor det er så vigtigt at undgå at smide affald i naturen. Læs mere om arrangementet på Plastic Changes hjemmeside.

REset Plastic
Plastikstrategien REset Plastic blev lanceret i 2018 og gælder for hele Schwarz Group, som Lidl og dermed Lidl Danmark er en del af. Med den overordnede vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Schwarz Group på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:

  • Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
  • Vores mål er, at 100 % af vores plastemballage består af maksimal genanvendelige materiale inden 2025.
  • I 2025 skal Lidl Danmarks plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.

De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen” er følgende:

  1. REduce: Vi reducerer - hvor det er muligt - plast. Ikke kun i emballage. 
  2. REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
  3. REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
  4. REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
  5. REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.

Læs mere om Lidls plastikstrategier her

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 11.200 butikker i mere end 32 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 130 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere