11.07.2019 | Klima, miljø og energi
Lufthavnsoperatør investerer i biobrændstof produceret på trærester
Lufthavnsoperatøren Avinor vil gerne være CO2-neutrale i 2030, og derfor har de netop investeret en mio. dollar i biobrændstof til fly fra Quantafuel.
Quantafuel vil med hjælp af en investering fra Avinor til næst eår starte produktionen af biobrændstof til fly på et anlæg i det østlige Norge. Foto: Avinor.
Den statsejede norske lufthavnsoperatør Avinor har netop investeret en mio. dollar (6,6 mio. kr.) i biobrændstof fra fremstillingsvirksomheden Quantafuel, der har specialiseret sig i at omdanne plastik og træaffald til brændstof.
Læs også: TUI fjerner rødt kød fra flyets menukort
Det skriver Air Cargo World.
Investeringen sker samtidig med, at brancheorganisationen ACI (Airport Council International), som Avinor er medlem af, har vedtaget en resolution om at være CO2-neutrale i 2050. Avinors egen ambition er allerede at være CO2-neutral i 2030.
Endnu er Quantafuels biobrændstof ikke færdigudviklet, men virksomheden regner med, at de kan starte produktionen på et anlæg i det østlige Norge en gang til næste år.
”I sidste ende er vores mål at producere flybrændstof af biomasse”, siger Quantafuels adm. direktør, Kjetil Bøhn, til Air Cargo World og fortæller yderligere, at målet er, at anlægget skal producere mindst 7-9 liter brændstof om året.
Håber, at prisen bliver lav
Investeringen fra Avinor skal - sammen med 1,5 mio. dollar (ca. 10 mio. kr.) fra den norske statsvirksomhed ENOVA, der har til formål at bidrage til reduktionen af CO2 - hjælpe til med at støtte etableringen af anlægget. Yderligere har Quantafuel også selv investerer en mio. dollar i anlægget.
Ifølge Kjetil Bøhn er det for tidligt at evaluere på produktionsomkostningerne eller at fastsætte markedsprisen. Da brændstoffet bliver lavet af savsmuld og små træstykker, håber Quantafuel dog at prisen kan blive lav, ligesom at de forventer, at biobrændstoffet kan det samme som normalt brændstof.
Læs også: SAS og Airbus sammen om forskning i el- og hybridfly
“Ligegyldigt hvilket kilometertal, som du i dag kan opnå på dit brændstof, kommer du også til at kunne nå det med vores biobrændstof”, siger Kjetil Bøhn til Air Cargo World.
- JMA
Klima, miljø og energi

REMA 1000 og Schulstad sløjfer hver anden levering med lastbil
Et unikt samarbejde mellem REMA 1000 og discountkædens leverandører af brød betyder, at antallet af leveringer af brød til kædens butikker er halveret på kun et år – svarende til en reduktion på over to millioner kørte kilometer om året.
Supply chain

Under halvdelen af de offentlige udbud har fokus på grønne løsninger
En undersøgelse viser at kun 44 procent af de offentlige danske EU-udbud havde tænkt bæredygtige løsninger ind. Ikke imponerende mener flere eksperter, men opgørelsen er trods alt et skridt i den rigtige retning.
Klima, miljø og energi

Positive 'tipping points' kan få markant indflydelse på den grønne omstilling
Et studie viser, at de såkalde positive 'tipping points' kan udløse en dominoeffekt, hvor store dele af transport, varme og industri vil kunne dekarboniseres.
Klima, miljø og energi

13 almene renoveringsprojekter får støtte til styrket fokus på det klimamæssige
Med støtte fra Realdania skal 13 af landets almene boligorganisationer nu undersøge, hvordan deres renoveringsprojekter kan udføres så bæredygtigt som muligt. Viden, der på sigt skal sætte grønne aftryk i hele landets almene boligsektor.
Medarbejder

Medarbejdere i Googles moderselskab Alphabeth har stiftet fagforening i al hemmelighed
“Vi kommer til at bruge ethvert redskab, vi kan, til at beskytte folk, som vi mener, bliver diskrimineret eller udsat for repressalier”, udtaler medstifter.
Strategi & ledelse

Apple ændrer bonusstruktur for topledere
Aflønnings- og bonuskriterier er et centralt værktøj i integrationen af bæredygtighed i en virksomhed, men ikke et mange virksomheder har taget til sig.