23.05.2018 | Klima, miljø og energi
MADKLUBBEN ER FÆRDIG MED FLASKEVAND
Indhold fra partner Hvad er dette?
Siden november 2017 har mineralvand på flaske været bandlyst på alle Madklubbens restauranter. I stedet serveres nu afkølet, filtreret postevand med eller uden brus. Postevand ad libitum er gratis for aftengæsterne og væsentlig billigere for miljøet.
Madklubben er med i REGA, et nyt branchefællesskab, der arbejder målrettet og ambitiøst med samfundsansvar. Ved sit engagement i REGA har Madklubben forpligtet sig til at arbejde systematisk med at forebygge negative indvirkninger på menneskerettigheder, både medarbejderes, gæsters og naboers, at reducere negative indvirkninger på miljøet og at forebygge korruption.
Ifølge Hofor udleder produktion og transport af en liter flaskevand 900 gange så meget CO2 som en liter af det postevand, der flyder fra de danske haner. Derfor lancerede Madklubben sidste år den største ændring i restaurantkædens historie:
– Vi havde længe gået og drømt om at afskaffe mineralvand på flaske. Vi kunne ikke forene os med tanken om, at folk fylder mineralvand på flaske i Frankrig, Spanien eller Italien og kører det hele vejen herop i en lastbil. Derfor har vi investeret over en halv million kroner i den nyeste teknologi indenfor afkøling, filtrering og karbonisering af postevand. Det er både godt for smagen og miljøet, siger manden bag Madklubben, Anders Aagaard.
Med udfasningen af mineralvand på flaske undgår restaurantkæden at sende tusindvis af flasker frem og tilbage over landegrænser og mellem pantcentre. Vandet på Madklubben er filtreret, behandlet og tappet på egne anlæg og serveres ganske gratis til aftensmaden, med budskabet om sammen at spare på klodens ressourcer. Og det glæder restaurantgæsterne, konstaterer driftschef på Madklubben Vesterbro og Madklubben Aarhus, Kiki O’Connor, efter et halvt år uden flaskevand:
– Vores gæster har taget rigtig godt imod vores nye initiativ. Vi møder stor opbakning og støtte i forhold til at skåne miljøet for unødig forurening, og gæsten nyder den ekstra service, der er i at kunne drikke lækkert, lokalt og filtreret vand. Og så opleves det naturligvis også som et stort plus, at vandet kan nydes til aftensmåltidet uden ekstra omkostninger.”
Strategi & ledelse

Ha' en holdning til madspild - det har vi
I forbindelse med lanceringen af vores video om madspild, fortæller Anders Aagaard fra Madklubben og Ronny Saul fra Jespers Torvekøkken i et interview til Børsen Bæredygtig, hvor stort et problem madspild er i restaurations- og cateringbranchen, og hvordan de arbejder med at reducere det i deres virksomheder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

BEHOVET FOR ET GRØNNERE EMBALLAGESYSTEM
"Når det kommer til bæredygtighed, er vi ikke konkurrenter. Der er det vigtigt, at vi kan arbejde sammen." siger Anders Aagaard, stifter og ejer af Madklubben, til Berlingske i en artikel om Verdensmål i Værdikæden og behovet for et grønt emballagesystem
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

På jagt efter fremtidens takeaway emballage
Madspild, affaldsortering, takeaway emballage og fremtidens fødevarer er blot noget af det, der er taget fat på i projekt Verdensmål i Værdikæden, hvor aktørerne sammen skal finde løsninger på restaurationsbranchens største bæredygtigheds udfordringer.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

STOP CHIKANE OG KRÆNKENDE ADFÆRD I RESTAURATIONSBRANCHEN – #SIGDETHØJT!
Flere og flere står i øjeblikket frem i medierne med oplevelser om krænkende adfærd på deres arbejdsplads - også i restaurationsbranchen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Et kig ind i fremtidens madkultur
I sidste uge afholdt DRC-projektet, Verdensmål i Værdikæden (ViV), virtuel nytårskur for alle interesserede aktører. Her fik deltagerne præsenteret et billede af fremtidens madkultur og tendenser fra Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

STICKS’N’SUSHI: CORONAKRISEN HAR VÆRET EN KATALYSATOR FOR BÆREDYGTIGHED
I en hård krise blæser der alligevel positive vinde, mener fire danske virksomheder, der deltager i Verdensmål i Værdikæden – et nyt stort projekt, der har for øje at finde løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer.
Indhold fra partner