03.01.2018 | Supply chain
Mange medarbejdere fik en helt speciel julegave
Indhold fra partner Hvad er dette?
Omkring 2000 medarbejdere fik en særlig julegave fra deres arbejdsgivere. De fik nemlig ’Afrikakurven’, hvor gourmetkaffen, den økologiske vin og chokoladen skaber arbejde til udsatte mennesker i Afrika.
Den samfundsansvarlige firmagave 'Afrikakurven' er med til at gøre en forskel for mange udsatte mennesker i Afrika.
Det var ikke nok, at firmajulegaven sidste år skulle smage godt. Den skulle også gøre godt. Fem sociale iværksættere står bag ’Afrikakurven’, der har til formål at kombinere firmajulegaven med samfundsansvar.
”Vi har sammensat en gave, der ikke bare smager godt. Den gør også en stor forskel for mange udsatte mennesker i Afrika”, fortæller Rune Sandholt, der er én af de sociale iværksættere, som står bag ’Afrikakurven’.
Selve kurven er lavet af enlige mødre i Ghana, mens gourmetkaffen, den økologiske vin og chokoladen skaber jobs til udsatte mennesker i Kenya, Etiopien og Sydafrika. Derudover bidrager virksomhederne også til drikkevandsprojekter og skoleprojekter, når de giver medarbejderne ’Afrikakurven’.
Stor opbakning fra virksomhederne
’Afrikakurven’ er et nyt gavekoncept, så Rune Sandholt og de andre sociale iværksættere har været spændt på at se, hvordan virksomhederne ville tage i mod det.
”Vi har oplevet rigtig stor interesse, og vi er glade for, at 16 virksomheder valgte at give omkring 2000 medarbejdere ’Afrikakurven’ til jul. I løbet af december måned satte flere af virksomhederne fokus på, hvordan årets julegave gør en konkret forskel for mange udsatte mennesker i Afrika – det har været med til at styrke engagementet blandt medarbejderne”, fortæller Rune Sandholt.
Solar Danmark, BC Hospitality Group, Plesner, Burmeister & Wain Scandinavian Contractor, SIF Gruppen, Vicuras, A-2, Ferring Pharmaceuticals og Aalborg Kommunes Miljø- og Energiforvaltningen og Aalborg Vand- og Energikoncern er nogle af de virksomheder, der valgte at give medarbejderne ’Afrikakurven’ i julegave. Og det var der særligt én grund til:
”Vi vil gerne tage et socialt ansvar. Samtidig vil vi også give medarbejderne en god gave som tak for årets store indsats. Gennem dette initiativ kan vi nu gøre begge dele”, fortæller Stefan Nielsen, HR-direktør i Ferring Pharmaceuticals.
Bag om Afrikakurven
Selve kurven fra ’Hammershus Fairtrade’ er lavet af enlige mødre i Ghana. Gourmet-kaffen fra ’NGUVU’ er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. Gourmet-kaffen fra ’Impact Roasters’ er med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien. Chokoladen fra ’Social Foodies’ skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra ’Vin med Hjerte’ støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag lokale drikkevandsprojekter.
Læs mere på www.afrikakurven.dk eller kontakt Rune Sandholt på rs@nguvu.dk, hvis du ønsker at høre mere om det samfundsansvarlige gavekoncept.
Samfund

Dansk kaffekoncept styrker kvinder i Kenya
Kvindernes Kampdag: ”Når vi investerer i os kvinder, investerer vi i hele verden. Stærke kvinder styrker nemlig familien og lokalsamfundet”, konstaterer Naome, der er kaffebonde i Kenya.
Indhold fra partner
Supply chain

Styrker 215 kvindelige kaffebønder i Kenya
NGUVU's årlige impact-rapport er netop lanceret. Her kan du læse om, hvordan virksomheden sikrer kvindelige kaffebønder i Kenya en ordentlig betaling og hjælper dem med at forbedre deres små kaffefarme, så de kan arbejde sig ud af ekstrem fattigdom.
Indhold fra partner
Supply chain
Nyt samarbejde gavner kvinder i Kenya
NGUVU arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya. Et nyt samarbejde med Bekkers Kaffe betyder, at kvindernes kaffebønner kan blive hældt i flere virksomheders kaffemaskiner.
Indhold fra partner
Supply chain

Verdensmålspris for at styrke kvinder i Kenya
Rune Sandholt arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya, der har været fastholdt i gæld og fattigdom. En indsats som nu giver ham Verdensmålsprisen som årets Ildsjæl.
Indhold fra partner
Supply chain

Firmajulegaven skaber arbejde til kvinder i Kenya
Danske virksomheder har i år givet 2500 særlige julegaver til medarbejdere og samarbejdspartnere. De har nemlig givet kaffegaver, der er med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold til kvinder i Kenya.
Indhold fra partner
Supply chain
Kaffeindsats bærer frugt
Danske NGUVU plantede for et par år siden en masse nye kaffetræer i Kenya, som blev givet til kvindelige kaffebønder fanget i fattigdom. Nu er de første træer så store, at de er begyndt at give kaffebær, hvilket er med til at øge kvindernes indtægt.
Indhold fra partner