03.01.2018 | Supply chain
Mange medarbejdere fik en helt speciel julegave
Indhold fra partner Hvad er dette?
Omkring 2000 medarbejdere fik en særlig julegave fra deres arbejdsgivere. De fik nemlig ’Afrikakurven’, hvor gourmetkaffen, den økologiske vin og chokoladen skaber arbejde til udsatte mennesker i Afrika.
Den samfundsansvarlige firmagave 'Afrikakurven' er med til at gøre en forskel for mange udsatte mennesker i Afrika.
Det var ikke nok, at firmajulegaven sidste år skulle smage godt. Den skulle også gøre godt. Fem sociale iværksættere står bag ’Afrikakurven’, der har til formål at kombinere firmajulegaven med samfundsansvar.
”Vi har sammensat en gave, der ikke bare smager godt. Den gør også en stor forskel for mange udsatte mennesker i Afrika”, fortæller Rune Sandholt, der er én af de sociale iværksættere, som står bag ’Afrikakurven’.
Selve kurven er lavet af enlige mødre i Ghana, mens gourmetkaffen, den økologiske vin og chokoladen skaber jobs til udsatte mennesker i Kenya, Etiopien og Sydafrika. Derudover bidrager virksomhederne også til drikkevandsprojekter og skoleprojekter, når de giver medarbejderne ’Afrikakurven’.
Stor opbakning fra virksomhederne
’Afrikakurven’ er et nyt gavekoncept, så Rune Sandholt og de andre sociale iværksættere har været spændt på at se, hvordan virksomhederne ville tage i mod det.
”Vi har oplevet rigtig stor interesse, og vi er glade for, at 16 virksomheder valgte at give omkring 2000 medarbejdere ’Afrikakurven’ til jul. I løbet af december måned satte flere af virksomhederne fokus på, hvordan årets julegave gør en konkret forskel for mange udsatte mennesker i Afrika – det har været med til at styrke engagementet blandt medarbejderne”, fortæller Rune Sandholt.
Solar Danmark, BC Hospitality Group, Plesner, Burmeister & Wain Scandinavian Contractor, SIF Gruppen, Vicuras, A-2, Ferring Pharmaceuticals og Aalborg Kommunes Miljø- og Energiforvaltningen og Aalborg Vand- og Energikoncern er nogle af de virksomheder, der valgte at give medarbejderne ’Afrikakurven’ i julegave. Og det var der særligt én grund til:
”Vi vil gerne tage et socialt ansvar. Samtidig vil vi også give medarbejderne en god gave som tak for årets store indsats. Gennem dette initiativ kan vi nu gøre begge dele”, fortæller Stefan Nielsen, HR-direktør i Ferring Pharmaceuticals.
Bag om Afrikakurven
Selve kurven fra ’Hammershus Fairtrade’ er lavet af enlige mødre i Ghana. Gourmet-kaffen fra ’NGUVU’ er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. Gourmet-kaffen fra ’Impact Roasters’ er med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien. Chokoladen fra ’Social Foodies’ skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra ’Vin med Hjerte’ støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag lokale drikkevandsprojekter.
Læs mere på www.afrikakurven.dk eller kontakt Rune Sandholt på rs@nguvu.dk, hvis du ønsker at høre mere om det samfundsansvarlige gavekoncept.
Supply chain
Kaffeindsats bærer frugt
Danske NGUVU plantede for et par år siden en masse nye kaffetræer i Kenya, som blev givet til kvindelige kaffebønder fanget i fattigdom. Nu er de første træer så store, at de er begyndt at give kaffebær, hvilket er med til at øge kvindernes indtægt.
Indhold fra partner
Supply chain

Firmajulegaven skaber udvikling i Afrika
Mange virksomheder er netop nu i gang med at udvælge årets julegave til medarbejderne. Novozymes har besluttet, at julegaven igen i år skal være med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain
Dansk kaffekoncept vokser i Kenya
Den danske virksomhed NGUVU er i gang med at få kvindelige kaffebønder i Kenya ud af gæld og ekstrem fattigdom. Snart er 200 kvinder med i kaffekonceptet – takket være en stigende interesse hos danske kaffedrikkere.
Indhold fra partner
Supply chain
Kenyanske skoleelever får adgang til håndvaske, toiletter og bad
Kaffeleverandøren NGUVU udvider samarbejdet med Zibra A/S. Denne gang er de gået sammen om at forbedre forholdene på samarbejdsskolen i Meru, så de 365 elever får bedre adgang til håndvaske, toiletter og bad.
Indhold fra partner
Supply chain

Virksomheders kaffeforbrug hjælper kvindelige kaffebønder ud af ekstrem fattigdom
Når virksomheder fylder NGUVU-kaffebønner i kaffemaskinerne er de med til at løfte kvindelige kaffebønder i Kenya ud af ekstrem fattigdom. Gennem bedre betaling og optimering af kaffefarmene har NGUVU øget kvindernes indkomst med 243 procent.
Indhold fra partner
Supply chain

Påskegaven skaber arbejde i Afrika
Nu kan virksomheder vælge en påskegave til medarbejderne, der skaber arbejde og ordentlige arbejdsforhold i Afrika.
Indhold fra partner