Mere end en julegave
Med 'Afrikakurven' kan virksomheder både give medarbejderne en lækker julegave og gøre en stor forskel for mange udsatte mennesker i Afrika.
Fem virksomheder med fokus på socialt iværksætteri er gået sammen om den samfundsansvarlige firmagave 'Afrikakurven'. I kurven er der gourmetkaffe, vin og chokolade - delikatesser der alle er med til at gøre en stor forskel for lokalbefolkningen i fire afrikanske lande.
Selve kurven er lavet af enlige mødre i Ghana. Gourmetkaffen fra 'NGUVU' er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer, der er lavet af kvinder i Afrikas største slum, der ligger i Kenyas hovedstad Nairobi. Det er med til at give kvinderne den nødvendige indkomst, så de kan sikre at børnene får mad, rent vand og skolegang.
Gourmetkaffen fra 'Coffeprint-Impact Roasters' er med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien, og chokoladen fra 'Social Foodies' skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra 'Vin med Hjerte' støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag lokale drikkevandsprojekter.
Stor opbakning i 2017
Sidste år fik omkring 2000 medarbejdere 'Afrikakurven' fordelt på 16 virksomheder.
”Det var dejligt at se, at mange virksomheder valgte at tænke ansvarlighed ind i julegaven. I løbet af december måned satte flere af virksomhederne fokus på, hvordan årets julegave gjorde en konkret forskel for mange udsatte mennesker i Afrika – det var med til at styrke engagementet blandt medarbejderne”, fortæller Rune Sandholt.
Solar Danmark, BC Hospitality Group, Plesner, Burmeister & Wain Scandinavian Contractor, SIF Gruppen, Vicuras, A-2, Ferring Pharmaceuticals og Aalborg Kommunes Miljø- og Energiforvaltningen og Aalborg Vand- og Energikoncern var nogle af de virksomheder, der valgte at give medarbejderne ’Afrikakurven’ i julegave. Og det var der særligt én grund til:
”Vi vil gerne tage et socialt ansvar. Samtidig vil vi også give medarbejderne en god gave som tak for årets store indsats. Gennem dette initiativ kan vi nu gøre begge dele”, fortæller Stefan Nielsen, HR-direktør i Ferring Pharmaceuticals.
Læs mere på www.afrikakurven.dk