28.06.2018 | Supply chain
Mere end en julegave
Indhold fra partner Hvad er dette?
Med 'Afrikakurven' kan virksomheder både give medarbejderne en lækker julegave og gøre en stor forskel for mange udsatte mennesker i Afrika.
Fem virksomheder med fokus på socialt iværksætteri er gået sammen om den samfundsansvarlige firmagave 'Afrikakurven'. I kurven er der gourmetkaffe, vin og chokolade - delikatesser der alle er med til at gøre en stor forskel for lokalbefolkningen i fire afrikanske lande.
Selve kurven er lavet af enlige mødre i Ghana. Gourmetkaffen fra 'NGUVU' er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer, der er lavet af kvinder i Afrikas største slum, der ligger i Kenyas hovedstad Nairobi. Det er med til at give kvinderne den nødvendige indkomst, så de kan sikre at børnene får mad, rent vand og skolegang.
Gourmetkaffen fra 'Coffeprint-Impact Roasters' er med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien, og chokoladen fra 'Social Foodies' skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra 'Vin med Hjerte' støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag lokale drikkevandsprojekter.
Stor opbakning i 2017
Sidste år fik omkring 2000 medarbejdere 'Afrikakurven' fordelt på 16 virksomheder.
”Det var dejligt at se, at mange virksomheder valgte at tænke ansvarlighed ind i julegaven. I løbet af december måned satte flere af virksomhederne fokus på, hvordan årets julegave gjorde en konkret forskel for mange udsatte mennesker i Afrika – det var med til at styrke engagementet blandt medarbejderne”, fortæller Rune Sandholt.
Solar Danmark, BC Hospitality Group, Plesner, Burmeister & Wain Scandinavian Contractor, SIF Gruppen, Vicuras, A-2, Ferring Pharmaceuticals og Aalborg Kommunes Miljø- og Energiforvaltningen og Aalborg Vand- og Energikoncern var nogle af de virksomheder, der valgte at give medarbejderne ’Afrikakurven’ i julegave. Og det var der særligt én grund til:
”Vi vil gerne tage et socialt ansvar. Samtidig vil vi også give medarbejderne en god gave som tak for årets store indsats. Gennem dette initiativ kan vi nu gøre begge dele”, fortæller Stefan Nielsen, HR-direktør i Ferring Pharmaceuticals.
Læs mere på www.afrikakurven.dk
Supply chain

Virksomheder støtter op om kvindelige kaffebønder
Nu går kaffehøsten i Kenya i gang. Danske virksomheder er med til at styrke kvindelige kaffebønder, som tidligere har været fastholdt i gæld og fattigdom.
Indhold fra partner
Supply chain

Firmajulegaven skaber arbejde til kvinder i Kenya
Danske virksomheder har i år givet 2500 særlige julegaver til medarbejdere og samarbejdspartnere. De har nemlig givet kaffegaver, der er med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold til kvinder i Kenya.
Indhold fra partner
Samfund

Dansk kaffekoncept styrker kvinder i Kenya
Kvindernes Kampdag: ”Når vi investerer i os kvinder, investerer vi i hele verden. Stærke kvinder styrker nemlig familien og lokalsamfundet”, konstaterer Naome, der er kaffebonde i Kenya.
Indhold fra partner
Supply chain

Styrker 215 kvindelige kaffebønder i Kenya
NGUVU's årlige impact-rapport er netop lanceret. Her kan du læse om, hvordan virksomheden sikrer kvindelige kaffebønder i Kenya en ordentlig betaling og hjælper dem med at forbedre deres små kaffefarme, så de kan arbejde sig ud af ekstrem fattigdom.
Indhold fra partner
Supply chain
Nyt samarbejde gavner kvinder i Kenya
NGUVU arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya. Et nyt samarbejde med Bekkers Kaffe betyder, at kvindernes kaffebønner kan blive hældt i flere virksomheders kaffemaskiner.
Indhold fra partner
Supply chain

Verdensmålspris for at styrke kvinder i Kenya
Rune Sandholt arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya, der har været fastholdt i gæld og fattigdom. En indsats som nu giver ham Verdensmålsprisen som årets Ildsjæl.
Indhold fra partner