01.04.2013  |  Klima, miljø og energi

Mindre madspild ved påskebordet

Resultater fra en ny undersøgelse om danskernes madspild peger på markante forbedringer inden for madspild.

Der er kaldt til kamp mod madspild. Hver anden dansker har mindsket sit madspild det seneste år, og over halvdelen har udtalt, at de ville mindske deres madspild i Påsken ved for eksempel at bruge rester.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af TNS Gallup for Landbrug & Fødevarer og Stop Spild Af Mad. Samtidig fremgår det af tal fra Danmarks Statistik, at detailhandlen har solgt ti procent færre fødevarer de seneste fem år.

Det er ifølge forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad tegn på, at danskerne har taget opfordringen om at stoppe spild af mad seriøst.

”Noget tyder på, at alle de madspildskampagner og indsatser, som har kørt herhjemme de seneste par år, begynder at have varig effekt på vores forbrugsmønstre, så vi skaber en egentlig adfærdsændring”, udtaler stifter af Stop Spild Af Mad, Selina Juul.

Finanskrise og liberal lukkelov påvirker forbrug
Det er dog ikke kun kampagner, der er årsag til nedjusteringen af forbrug af fødevarer. Både finanskrisen og den liberaliserede lukkelov fremhæves som bevæggrunde for et mindsket madspild.

"Påsken behøver ikke at ende med en dårlig smag i munden og masser af mad i skraldespanden"

Birgitte Escherich

”Vi skal huske på den liberaliserede lukkelov, som betyder, at danskerne ikke længere behøver at hamstre. Og finanskrisen spiller nok også en rolle i indsatsen for mindre madspild”, tilføjer Selina Juul.

Hver anden dansker svarer i undersøgelsen, at den primære motivation ved at reducere madspild er at spare penge.  

Den pointe understøtter madspilds-bekæmper og direktør i Kostkompagniet, Birgitte Escherich.

”Højtider behøver ikke at ende med en dårlig smag i munden og masser af mad i skraldespanden. Vi skal med andre ord blive bedre til at udnytte de fødevarer, som vi i forvejen har. Og med lidt bedre planlægning og omtanke kan vi spare os for både besværet samt mad- og pengespild”.
 

Læs hele undersøgelsen ”Markedsanalyse om udviklingen i madspild af TNS Gallup for Landbrug & Fødevarer og Stop Spild Af Mad” her.

Læs mere om Stop Spild Af Mad her.

Mere fra Kristine

Kristine Kaalund

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere