12.12.2018 | Klima, miljø og energi
Modegiganter går sammen i FN-klimaaftale
En stribe af verdens største modebrands, bl.a. H&M, Adidas, Puma og Hugo Boss samt aktører som Maersk og WWF har slået sig sammen i en aftale under FN, der stiler efter nuludledning i 2050. Aftalen blev præsenteret på COP24 mandag den 10. december.
Den globale modeindustri har taget et nyt skridt for at adressere klimaforandringerne. Det skete i mandags, d. 10. december, da i alt 43 parter præsenterede det såkaldte Fashion Industry Charter for Climate Action på FN’s store klimakonference COP24, der i disse dage afvikles i kulbyen Katowice i det sydlige Polen.
Læs også: To modebrands' veje til bæredygtighed
Blandt de foreløbige underskrivere – FN understreger at charteret er åbent for andre virksomheder og organisationer – er modegiganter som H&M, Adidas, Puma, Gap, Inditex (der står bag Zara-kæden) og Hugo Boss, interesseorganisationer som Business for Social Responsibility og Sustainable Apparel Coalition, samt WWF Verdensnaturfonden, ligesom Maersk også er med.
Head of Corporate Sustainability for Puma, Stefan Seidel, var blandt talerne ved lanceringen af aftalen. Foto: UNCC/COP24
Aftalen ’anerkender den centrale rolle, modebranchen spiller på begge sider af klimaligningen; som bidragyder til udledningen af drivhusgas, og som en sektor med en lang række muligheder for at reducere udledningerne og bidrage til bæredygtig udvikling’, som det hedder.
På den baggrund er visionen med aftalen at opnå netto nuludledning i 2050 – sådan som Maersk også selv har sat som mål – hvilket indebærer CO2-fri produktion, klimavenlige og bæredygtige materialer, low-carbon-transport, dialog med forbrugere, finanssektor og politikere, og en ’udforskning af cirkulære forretningsmodeller’.
Fat i de lange forsyningskæder
Som delmål har aftalens parter sat sig for at gruppens samlede drivhusgasudledning skal være reduceret med 30 procent i 2030, bl.a. gennem konkrete opgaver som udfasning af kul i både egne virksomheder og hos direkte leverandører senest i 2025.
”Modeindustrien er altid to skridt foran når det gælder om af definere verdenskulturen, så jeg er glad for at se, at den nu også viser vejen i forhold til klimaforandringerne. Ligesom verdens mest berømte catwalks sætter aftalen et eksempel, som jeg håber andre vil følge”, siger Executive Secretary for UN Climate Change Patricia Espinosa.
Aftalens parter
Adidas, Aquitex, Arcteryx, Burberry Limited, Esprit, Guess, Gap Inc., H&M Group, Hakro Gmbh., Hugo Boss, Inditex, Kering Group, Lenzing AG, Levi Strauss & Co., Mammut Sports Group AG, Mantis World, Maersk, Otto Group, Pidigi S.P.A, Puma SE, re:newcell, Schoeller Textiles AG, Peak Performance, PVH Corp., Salomon, Skunkfunk, SLN Textil, Stella McCartney, Sympatex Technologies, Target og Tropic Knits Group.
Støtteorganisationer:
Business for Social Responsibility (BSR), China National Textile and Apparel Council (CNTAC), China Textile Information Center (CTIC), Global Fashion Agenda (GFA), Global Organic Textile Standard (GOTS), International Finance Corporation (IFC), Outdoor Industry Association (OIA), Sustainable Apparel Coalition (SAC), Sustainable Fashion Academy (SFA), Textile Exchange, WWF International og ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals Foundation).
Kilde: UNFCCC
Hos de mange modebrands er man klar på at tage fat i alle led i de lange forsyningskæder, der præger industrien.
”Vi er opmærksomme på, at 90 procent af Pumas CO2-aftryk kommer fra delte supply chains. Hvis vi vil reducere CO2-udslippet i vores forsyningskæder, er vi nødt arbejde sammen med vores kollegaer i industrien”, lyder det fra adm. direktør for Puma, Bjørn Gulden.
Hør også: CSR Agendaen #1: Modebranchens forandring
Rent praktisk er der som en del af aftalen blevet nedsat seks arbejdsgrupper, der skal se på implementeringen af målsætningerne og på den måde sikre konkret handling. Arbejdsgrupperne skal efter planen samles i regi af FN i starten af 2019.
-AK
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.