Nespresso forpligter sig til 100 procent bæredygtige kapsler inden 2020
Kaffegiganten Nespresso vil som den første i verden forpligte sig på at bruge bæredygtigt aluminium i deres kaffekapsler inden 2020. Derudover investerer virksomheden i at øge genanvendelsesgraden af kapslerne.
Schweiziske Nespresso, der bl.a. er kendt for sine kaffekapsler, underskriver et aftalememorandum sammen med Rio Tinto, der producerer bæredygtigt aluminium. Dette samarbejde skal sikre, at Nespressos kaffekapsler kommer til at bestå af 100 procent bæredygtigt aluminium inden 2020.
Aluminium er en af de mest anvendte metaller i verden og nu får metallet sit eget bæredygtighedscertifikat. Virksomhederne har nemlig i fællesskab udviklet Aluminium Stewardship Initiative (ASI).
ASI- certifikatet tildeles efter kriterier som beskyttelse af biodiversitet, rettigheder til de indfødte og mindskelse af vandforbruget- samt CO2-udledning under produktionen.
Bæredygtigt samarbejde
Rio Tinto ser frem til, at andre producenter også tager ASI-certifikatet til sig:
”Dette er et vigtigt skridt i den rigtige retning mod brugen af bæredygtigt aluminium på tværs af producentvirksomheder, hvilket Rio Tinto er først til at levere”, siger Rio Tintos adm. direktør, Alf Barrios, og fortsætter:
”Vi forventer at kunderne vil fortsætte med i stigende grad at kræve bæredygtige produkter, og Nespressos kunder kan være sikre på, at det aluminium vi leverer til deres kapsler imødekommer de højeste internationale standarder”.
Også hos Nespresso er man glade for samarbejdet om ASI-initiativet:
”Nespresso er stolte over at have været en af drivkræfterne bag skabelsen og implementeringen af ASI. Sammen har vi gjort ansvarlig produktion af aluminium til virkelighed”, siger Nespressos CEO, Jean-Marc Duvoisin, og fortsætter:
”ASI-sporbarhedsmekanismen vil gøre det muligt for os at imødekomme vores forpligtelser overfor kunderne i forhold til at reducere effekten af deres forbrug. Dette er et positivt skridt i retning af at skabe en mere bæredygtig og miljøvenlig fremtid”.
Læs også: Hjemløse kaffesælgere bliver klædt varmt på af erhvervslivet
Tiltaget er en del af en omfattende satsning på bæredygtighed hos den schweiziske kaffeproducent. Nespresso vil frem mod 2020 investere omkring 3,5 milliarder kroner i deres bæredygtighedsstrategi og initiativer.
- SDN