NGO vil kåre "årets greenwasher"
Et nyt redskab tages i brug i kampen mod misinformation om produkters ansvarlighed: En udnævnelse af den værste ud af fem nominerede kandidater.
Greenpeace Danmark har i dag lanceret en “stem her”-kampagne, som opfordrer alle til at deltage i valget af det, NGO'en har valgt at kalde “Årets Greenwashing Award".
Det er første gang Greenpeace uddeler prisen, og beslutningen forklarer de på deres hjemmeside:
"Selskaber bruger uoverskuelige summer på at grønvaske sig. Bilselskaber, energiselskaber, kødproducenter og rejseselskaber prøver på forskellige måder at udgive sig selv som klimavenlige eller som værende gode for miljøet. Danskere vil gerne købe grønne produkter - derfor skader det omstillingen, når selskaberne giver et misvisende billede af deres produkter.
Greenwashing vildleder forbrugeren, der køber deres produkter i god tro. Det går ud over klima, miljø og folkesundheden. Greenwashing kan også være i strid med lovgivningen, da vi i Danmark har strenge regler for brugen af udsagn såsom "bæredygtig" eller "klimavenlig".
Derfor arbejder Greenpeace imod greenwashing. … og selvom der stadig er meget greenwashing at finde, har vi set en stor ændring inden for de sidste år.
Klimaskadende selskaber er altså blevet mere forsigtige, men der er desværre stadig grund til at bekæmpe greenwashing. Det gør vi nu i Årets Greenwashing Award."
Fem virksomheder nomineret
Greenpeace har udvalgt fem virksomheder, som de mener, fortjener at blive særligt peget på for deres kommunikation om grønne eller ansvarlige egenskaber ved deres produkter, fordi de enten benytter ikke-dokumenterede anprisninger eller fremhæver en lille, positiv aktivitet uden at forholde sig til virksomhedens langt større negative impact. Man stemmer på konkrete annoncer.
De fem nominerede er:
Toyota - for en kampagne på sociale medier for et skovrejsningsprojekt, hvor billedsiden viser en af virksomhedens biler midt i en frodig skov, med tekst, der forklarer, at skovrejsning er en af måderne, Toyota prøver at “støtte biodiversitet og et samfund, der er mere i harmoni med naturen”. Ifølge Greenpeace er det at greenwashe, når Toyotas salg af elektriske biler på verdensplan i 2022 svarede til 0,24 procent af deres samlede salg, og ifølge en undersøgelse af lobbyaktiviteter ofte modarbejder politiske aftaler, der kunne udfase fossilbiler.
Total Energies - for på Facebook at have fortalt om et partnerskab mellem dem og Nationalpark Vadehavet, der skal “bidrage til et bedre dyreliv i nationalparken”. Greenpeace mener, at TotalEnergies dermed giver udtryk for “…at være interesserede i dyreliv, og at selskabet tager ansvar både i forhold til kultur, natur og dyreliv gennem partnerskabet. De viser, at de “træder til” der, hvor der er brug for hjælp…” Men NGO'ens analyse viser, at selskabet f.eks. står bag en række stærkt forurenende projekter, hvor mere end halvdelen er placeret under 50 kilometer væk fra beskyttet biodiversitet.- og meget andet.
Norsk Rejsebureau - for i et annoncetillæg i Politiken at have reklameret for, at på deres krydstogt langs den norske kyst “smelter bæredygtighed, komfort, historie og enestående naturoplevelser sammen”, fordi deres skib drives af strøm fra batteri og gas. og ikke olie. Greenpeace fremhæver, at man for at benytte ordet “bæredygtig” skal kunne dokumentere dette ved hjælp af f.eks. en livscyklusanalyse (LCA), hvilket Norsk Rejsebureau ikke gør, og at krydstogtsferier er kendt for at have et endog meget stort klimaaftryk.
Marine Stewardship Council (MSC) - for at fremhæve deres mærkningsordning af fisk i diverse kommunikationskanaler, hvor man siger, man garanterer "…at varen er baseret på “certificeret bæredygtigt fiskeri”. Greenpeace mener dog at MSC's standarder for, hvad bæredygtigt fiskeri er, er uholdbare, fordi de f.eks. tillader bundtrawl. Greenpeace har i foråret 2023 anmeldt MSC til forbrugerombudsmanden for greenwashing.
Neste - for i en helsidesannonce i Politiken at kalde et af deres dieselprodukter for et bæredygtigt brændstof. Greenpeace anfægter dog, at biomaterialer, som dem virksomheden bruger i deres produktion af denne type diesel, ikke kan kaldes bæredygtigt, fordi det øger presset på et i forvejen belastet fødevaresystem.
Man kan læse mere om kampagnen her.
Afstemningen løber til et tidspunkt i januar, hvorefter prisen uddeles.