Norwegian: Luftfarten skal også bidrage til reduktion af CO2

Skal der skat på CO2 fra skibs- og luftfarts? Det mener mange, er den rigtige løsning. Det er Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, enig i. Så længe det foregår globalt og på en fair måde.

Bjørn Kjos mener at ny teknologi og global regulering skal bane vejen for en grønnere måde at flyve på..

12.02.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Efter COP21 har flere stemmer argumenteret højlydt for en CO2-afgift på udledninger fra både skibs- og luftfart. En af lavprisflyenes pionerer, Norwegiantopchef Bjørn Kjos, er en del af koret.

”Luftfart burde have været med i den globale klimaaftale indgået i Paris i december 2015. Luftfarten skal jo også gøre sit, det synes jeg er helt åbenbart. Alle bør have et forhold til klima og klimaforandringer og nogen må gå foran. Vi vil gerne bidrage til at gøre luftfarten carbon-neutral inden 2050, f.eks. gennem udvikling af nye teknologier”, siger Bjørn Kjos.

Læs også: Easyjet har hybridfly på tegnebrættet    

To veje til CO2-reduktion på fly
De to afgørende veje til at reducere udledningerne fra lufttransport er ved at skifte til nyere fly og at benytte biobrændstof til at drive dem. 

”Forskellen mellem gamle og nye fly i forhold til brændstofforbrug og dermed udledninger er som forskellen på en gammel dieselbil og en hybridbil fra i dag. Så både for at være konkurrencedygtig på pris og for at reducere CO2-udledninger giver nye fly mening”, siger Bjørn Kjos.

Nye fly er også den primære drivkraft bag Norwegians reduktion af CO2-udledning, som gør at flyselskabet nåede sit mål om en reduktion på 30 procent per passager mellem 2008 og 2015. Ligesom selskabet glæder sig over, at de er blevet udnævnt til det ’mest miljøvenlige selskab over Atlanten’ i en analyse fra The International Council on Clean Transportation (ICCT). Samme organisation udgav dog også en rapport i 2015, som baseret på egne beregninger konstaterede, at luftfartselskaberne på verdensplan er omkring 12 år bagud i forhold til at nå målsætningen fastsat af FN-organet ICAO, der regulerer den internationale civile luftfart.

Læs også: Flyene oser stadig for meget

Biofuels – vejen frem men ikke endnu
Bjørn Kjos mener, at det kun er et spørgsmål om tid før flyene kommer til at kunne flyve på biofuel. Norwegian gennemførte i 2014 en enkelt flyvning på biobrændstof, hvilket reducerede udslippet med 40 procent i forhold til en gennemsnitlig flyvning med almindeligt brændstof.

”Biofuels skal bare gøres kommercielt tilgængeligt. F.eks. kan man med afgifter incentivere det at bruge af biofuel,” siger direktøren.

Alligevel har Norwegian valgt ikke at deltage i et biobrændstofprojekt i Oslo Lufthaven, hvor SAS, KLM og Lufthansa garanterer, at de fast vil aftage biobrændstof, som lufthavnen til gengæld garanterer at kunne levere. Målet er med sikret efterspørgsel at stimulere produktion, som skal biddrage til at gøre biobrændstof kommercielt interessant. Biobrændstof produceres i dag i små mængder og er dyrere end fossilt flybrændstof, men med øget efterspørgsel forventes det, at priserne vil falde. Det skriver Airport World og SAS på deres websites.

”På nuværende tidspunkt mener vi, at prisen på biobrændstof er alt for høj og tilgængeligheden for lav, men vi vil bestemt være positivt stemt, hvis førnævnte parametre ændrer sig. Endvidere mener vi, at dette tiltag (i Oslo, red.) mest har signalværdi. Blandingen af biobrændstof svarer kun til under en procent,” forklarer Norwegian i en mail fra David Kirchoff, informationschef i Danmark.

Så længe det er ens for alle
Bjørn Kjos er ikke skræmt af udsigter til afgifter eller skatter. Det gælder også det seneste bud fra den Den Internationale Valutafond, som spekulerer i at man med en skat på 30 dollar pr ton CO2 kunne få skibs- og luftfart til at levere 25 milliarder dollar til finansieringen af udviklingslandenes håndtering af klimaforandringer.

”Politikerne skal spille deres store rolle og afgifter og incitamenter kan sagtens være med til at hjælpe udviklingen på vej. Så længe det er et kommercielt, fælles, globalt system, som ikke favoriserer bestemte regioner. Det skal gøres globalt og ikke nationalt. Der skal være lige konkurrencevilkår, det skal være ens for alle,” siger Bjørn Kjos.

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.02.2025CSR.dk

Byer må ikke sprede sig, hvis der skal være plads til fremtiden

20.02.2025CSR.dk

Danske influencere holder liv i fast-fashions overforbrug

20.02.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Votives – Et sundere og mere miljøvenligt alternativ til fyrfadslys

19.02.2025CSR.dk

Esbjerg Havn rykker tættere på CO₂-neutralitet: Svitzer vælger biobrændstof

19.02.20252030 Builders

Sponseret

Fra Ord til Handling: En Fælles Rejse Mod en Bæredygtig Fremtid

18.02.2025BWT

Sponseret

Coffee by Storm passer på miljøet – med hjælp fra BWT

18.02.2025CSR.dk

Forskere slår fast: Genbrug er ikke nok

17.02.2025CSR.dk

Energiforsyning fra sol og vind kan blive mere robust

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart