Nu vil Mærsk selv producere grønne brændstoffer
Gennem sit nyetablerede selskab C2X vil Mærsk selv bygge fabrikker, der kan producere grøn metanol til skibsfarten.
A.P. Møller-koncernen springer nu ud som brintproducent.
Selskabet har nemlig etableret selskabet C2X, som med fabrikker ved Suez-kanalen i Egypten og den sydspanske by Huelva skal fremstille grøn metanol, der kan anvendes som skibsbrændstof.
Det skriver Søfart.
Læs også: Mærsk offentliggør nye klimatal senere i år
”Der er et presserende miljøkrav om at skalere produktionen af grøn metanol. C2X er grundlagt for at muliggøre energiomstillingen i flere industrier, der er svære at reducere, herunder plast, lim, tekstiler og brændstoffer,” fortæller Robert M. Uggla, der er CEO i A.P Møller Holdning, i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Jeg er meget glad for at se det talentfulde team, der har sluttet sig til C2X, og den stærke interesse fra partnere og potentielle kunder for at støtte virksomhedens vigtige formål og udvikling.”
Ifølge CEO’en er metanol et af de mest handlede råvarer globalt og er en grundlæggende byggesten i mange hverdagsprodukter.
Læs også: Mangel på grønne brændsler presser Mærsk ud i milliardinvesteringer
Men den metanol, der i dag bruges, er næsten udelukkende fremstillet af fossile brændstoffer, hvor naturgas og kul er de mest almindelige.
Men ifølge koncernen kan dette erstattes af forsyninger af e-metanol, som er lavet af vedvarende energi eller bio-metanol fra landbrugs- og skovbrugsafgrøder samt affald.
- HCL