15.11.2022 | Kommunikation
Ny kampagne hylder kvinder: ”Kvinder er mere end bare udseendet”
Kvinder skal anerkendes for det, de kan, gør og er – og ikke kun reduceres til deres udseende. Det vil Nilens Jord slå fast med ny kampagne, der går i luften i morgen.
Uanset hvilke fantastiske bedrifter, kvinder kaster sig ud i, bliver de primært bedømt på deres udseende i stedet for deres handlinger. Det skal der gøres op med, er budskabet i den nye kampagne fra Nilens Jord, som lanceres d. 16. november. Foto: Nilens Jord
”For dyb kavalergang”, ”for lårkort”, ”for tyk”, ”for køn” og sågar “husmoragtig”. Sådan bliver selv de mest magtfulde og entreprenante kvinder dagligt beskrevet i mediebilledet trods kølvandet fra MeToo, og hver eneste dag bliver kvinder verden over mødt med lignende, stereotype kommentarer.
Det vil Nilens Jord nu gøre op med i en helt ny kampage, som meget passende hedder Look Beyond Beauty.
“Look Beyond Beauty opfordrer alle til at overveje det absurde i udelukkende at bedømme kvinder ud fra deres udseende fremfor deres handlinger og erkende den ødelæggende effekt det har på kvinders potentiale,” fortæller Jakob Marum, som er adm. direktør hos Nilens Jord.
“Selvom kvindesynet de seneste år har rykket sig i takt med globale tendenser som for eksemepl kropspositivisme og ‘empowerment’, fokuseres der stadig primært på kvinders udseende frem for noget som helst andet. Så meget desto vigtigere er det nu at se ind i et nyt paradigme, der ikke handler om, hvordan den finske statsminister Sanna Marin går til fest eller Helle Thorning-Schmidts kjole, men snarere om deres kompetencer og bedrifter,” siger Jakob Marum.
I Nilens Jords kampagnefilm følger man ”Sara” – en fiktiv person, som oplever, at omverdenen kun har fokus på hendes udseende - uanset hvor hun befinder sig i livet – og hvilke bedrifter hun end formår at gennemføre.
Sara er skabt på baggrund af en lang række interviews med kvinder fra Skandinavien, Tyskland og England, som del af den grundlæggende research.
Læs også: Kritikken hagler ned over Arla efter lancering af ny kampagne
At alle de adspurgte kvinder har nikket genkendende til de evige, stereotype kommentarer om deres udseende, uanset om de er advokater, sygeplejersker eller politikere, har kun bekræftet Nilens Jord i, hvor vigtigt det er at udfordre de mange fordomme og reaktionsmønstre.
”En af interviewpersonerne sagde eksempelvis, at hendes liv ville blive lettere, hvis hun var 20 procent smukkere og 20 procent mindre intelligent. Hun er i øvrigt jurist. Det bekræfter, hvor vigtig debatten er, og hvor væsentligt det er at få den på dagsordenen,” mener Jakob Marum.
Derfor er det en større kulturændring, der i sidste er brug, fortsætter han og tilføjer han, at Nilens Jord ikke kun vil lave kampagner, men også ”følge op med forskellige tiltag, der honorerer og støtter de kvinder, der går forrest.”
”Skønhedsindustrien har selv været med til at skabe problemet med det ensidige kvindesyn. Derfor vil vi nu også være en del af løsningen,” afslutter han.
- KCP
Klima, miljø og energi

Storbritannien forbyder reklamer fra flere olieselskaber
Flere reklamer fra Shell, Petronas og Repsol er nu blevet taget ned, fordi de ifølge Storbritanniens reklametilsyn mangler essentiel information om forretningernes klimabelastende aktiviteter.
Medarbejder

Landsdækkende bæredygtighedsteam skudt godt i gang
Bygma samlede for nylig for første gang sit landsdækkende bæredygtighedsteam bestående af regionale bæredygtighedskonsulenter og lokale bæredygtighedsambassadører med henblik på at grundlægge en god indbyrdes vidensdeling.
Klima, miljø og energi

Presset biodiversitet kræver den største arealomlægning i Danmark i nyere tid
Med en radikal omlægning af Danmarks areal kan vi beskytte biodiversiteten og samtidig høste store gevinster. Det viser en ny analyse fra CONITO, der beskriver de dilemmaer og muligheder en ny biodiversitetslov skal balancere.
Kommunikation

EU-regulatorer ser øget risiko for greenwashing hos banker
At finansielle institutioner som banker begår greenwashing bliver kun en mere og mere aktuel risiko. Det viser nye rapporter fra EU.
Klima, miljø og energi

Rapport: Industrien kan spare energiudgifter i milliardklassen
Selvom danske industrivirksomheder generelt er blevet mere energieffektive, er der fortsat et stort potentiale for at udnytte energien bedre, viser ny rapport fra IDA.
Medarbejder

Amazon-ansatte protesterer over virksomhedens klimaindsats
Over 1000 ansatte i logistikvirksomheden udtrykte onsdag deres utilfredshed over arbejdsforhold og den foreløbige indsats for at nå klimamålene.