Ny kampagne hylder kvinder: ”Kvinder er mere end bare udseendet”

Kvinder skal anerkendes for det, de kan, gør og er – og ikke kun reduceres til deres udseende. Det vil Nilens Jord slå fast med ny kampagne, der går i luften i morgen.

Uanset hvilke fantastiske bedrifter, kvinder kaster sig ud i, bliver de primært bedømt på deres udseende i stedet for deres handlinger. Det skal der gøres op med, er budskabet i den nye kampagne fra Nilens Jord, som lanceres d. 16. november. Foto: Nilens Jord.

15.11.2022

CSR.dk

”For dyb kavalergang”, ”for lårkort”, ”for tyk”, ”for køn” og sågar “husmoragtig”. Sådan bliver selv de mest magtfulde og entreprenante kvinder dagligt beskrevet i mediebilledet trods kølvandet fra MeToo, og hver eneste dag bliver kvinder verden over mødt med lignende, stereotype kommentarer.

Det vil Nilens Jord nu gøre op med i en helt ny kampage, som meget passende hedder Look Beyond Beauty.

“Look Beyond Beauty opfordrer alle til at overveje det absurde i udelukkende at bedømme kvinder ud fra deres udseende fremfor deres handlinger og erkende den ødelæggende effekt det har på kvinders potentiale,” fortæller Jakob Marum, som er adm. direktør hos Nilens Jord.

“Selvom kvindesynet de seneste år har rykket sig i takt med globale tendenser som for eksemepl kropspositivisme og ‘empowerment’, fokuseres der stadig primært på kvinders udseende frem for noget som helst andet. Så meget desto vigtigere er det nu at se ind i et nyt paradigme, der ikke handler om, hvordan den finske statsminister Sanna Marin går til fest eller Helle Thorning-Schmidts kjole, men snarere om deres kompetencer og bedrifter,” siger Jakob Marum.

I Nilens Jords kampagnefilm følger man ”Sara” – en fiktiv person, som oplever, at omverdenen kun har fokus på hendes udseende - uanset hvor hun befinder sig i livet – og hvilke bedrifter hun end formår at gennemføre.

Sara er skabt på baggrund af en lang række interviews med kvinder fra Skandinavien, Tyskland og England, som del af den grundlæggende research.

Læs også: Kritikken hagler ned over Arla efter lancering af ny kampagne

At alle de adspurgte kvinder har nikket genkendende til de evige, stereotype kommentarer om deres udseende, uanset om de er advokater, sygeplejersker eller politikere, har kun bekræftet Nilens Jord i, hvor vigtigt det er at udfordre de mange fordomme og reaktionsmønstre.

”En af interviewpersonerne sagde eksempelvis, at hendes liv ville blive lettere, hvis hun var 20 procent smukkere og 20 procent mindre intelligent. Hun er i øvrigt jurist. Det bekræfter, hvor vigtig debatten er, og hvor væsentligt det er at få den på dagsordenen,” mener Jakob Marum.

Derfor er det en større kulturændring, der i sidste er brug, fortsætter han og tilføjer han, at Nilens Jord ikke kun vil lave kampagner, men også ”følge op med forskellige tiltag, der honorerer og støtter de kvinder, der går forrest.”

”Skønhedsindustrien har selv været med til at skabe problemet med det ensidige kvindesyn. Derfor vil vi nu også være en del af løsningen,” afslutter han.

- KCP

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting Beyond CSRD

- What and How

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online