18.03.2015  |  Kommunikation

Ny kemi-vagthund skal rådgive forbrugerne

Forbrugerrådet Tænk Kemi skal fremover hjælpe forbrugerne med at undgå produkter, der indeholder skadelig kemi.

Der er hjælp at hente, når de danske forbrugere fremover skal navigere i den store kemijungle. Den nye kemi-vagthund Forbrugerrådet Tænk Kemi skal nemlig skaffe ny viden om kemi og hjælpe forbrugerne med at vælge produkter uden skadelig kemi. Forbrugerne kan nu ringe til en ny hotline og finde råd og vejledning på sociale medier, og inden for kort tid går en ny offentlig hjemmeside i luften.

Læs også: Greenpeace finder giftige kemikalier i verdens største børnetøjmærker

Det er regeringen og Enhedslisten, der sammen har besluttet at oprette en uafhængig kemivagthund, og Forbrugerrådet Tænk har fået 15,9 millioner kroner til at drive Forbrugerrådet Tænk Kemi.

”Der er brug for en stærk og uvildig vagthund, der kan guide forbrugerne gennem kemijunglen og holde både os politikere og industrien i ørerne. Jeg vil have skadelig kemi ud af danskernes hverdag, så forbrugerne kan købe ind uden at bekymre sig, og derfor styrker vi nu også forbrugernes stemme”, siger miljøminister Kirsten Brosbøl.

Læs også: Tøjgigant udbreder kemiprogram

Ud over at styrke forbrugeroplysningen skal Forbrugerrådet Tænk Kemi opbygge et stærkt samarbejde med udenlandske NGO’er for at styrke forbrugernes stemme i Europa i forhold til fælles EU-regler.

”Det går for langsomt med at få regler på plads for de kemikalier, der kan skade vores helbred og sundhed. Vi håber, at vi med Forbrugerrådet Tænk Kemis test, rådgivning og viden kan gøre Danmark til et foregangsland og sikre forbrugerne et trygt valg, hvor de ikke skal være bange for hormonforstyrrende stoffer og anden skadelig kemi, når de handler”, siger Anja Phillip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

-SSM

Mere fra Sarah

Sarah Stendorff Meier

Redaktionsassistent

Uddannelse: Bachelor i journalistik og kommunikation ved Roskilde Universitet 2012-2015. Kandidatstuderende i journalistik og kommunikation ved Roskilde Universitet. Fokusområder: socialstof, arbejdsmiljø, installationsbranchen og festivaler. 

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere