Ny rejseundersøgelse tegner et billede af danskere i dilemma
En undersøgelse fra Booking.com viser, at krig, inflation og klimakrise tvinger flere danskerne til at vælge mellem bæredygtighed og forbrug.
Det økonomiske klima har ændret sig drastisk siden sidste år, og de høje leveomkostninger og klimakrisen er to emner, som folk over hele verden er meget opmærksomme på.
Men i en tid, der er præget af global usikkerhed, er rejselystne danskere stadig meget bevidste om behovet for bæredygtige rejser – men det kommer med en del knaster i budgettet.
Ifølge en undersøgelse af Booking.com, der bygger på data indsamlet fra 33.0000 borgere spredt over 35 forskellige lande, står danskerne nemlig i et dilemma, når det kommer til at træffe mere bæredygtige valg med hensyn til hvornår, hvor og hvordan de rejser.
Læs også: Topchef i luftfartsselskab opfordrer til togtransport på de korte rejser
For mens mere end halvdelen (52 procent) af de danske rejsende siger, at de gerne vil rejse mere bæredygtigt i de kommende 12 måneder, oplever hele 72 procent, at den globale energikrise og de stigende leveomkostninger påvirker deres forbrugsplaner.
For nogle rejsende er disse forhold uforenelige – med den stigende inflation er næsten halvdelen af de rejsende fanget i følelsen af, at de er nødt til at træffe valget mellem bæredygtighed og forbrug.
”Det efterlader dem i en situation, hvor de ikke ved, hvad de skal prioritere i deres indsats for at forene det, der er vigtig for dem, med det, hverdagslivet kræver af dem,” lyder det i en pressemeddelelse af Booking.com.
For dyrt at rejse grønt
Blandt de adspurgte mener 46 procent af danske rejsende også, at de bæredygtige rejsemuligheder er for dyre. For denne gruppe kan bæredygtighed og rejser være et mindre vigtigt emne sammenlignet med bekymringerne forbundet med energikrisen og om de kan betale deres regninger.
Men nu hvor det er muligt at rejse igen, er der en anden gruppe, der har større fokus på at træffe bæredygtige rejsevalg. I dag er 28 procent af de danske rejsende villige til at betale mere for rejsemuligheder med en bæredygtighedscertificering, så de kan føle, at de gør en indsats på dette område.
Et stigende antal rejsende mærker til dette dilemma, og de søger derfor mere bæredygtige rejsemuligheder, der også omfatter fordele og belønninger.
Den kombination fremhæver afvejningen mellem på den ene side at ville træffe bæredygtige valg og på den anden side et ønske om at spare penge – samt viser nødvendigheden af at skabe incitament for de rejsende, vurderer Booking.com i pressemeddelelsen.
Nedbrydning af barrierer
Det er dog ikke kun de ekstra omkostninger, der anses som en hindring for at rejse mere bæredygtigt. Barriererne, som besværliggør mere bæredygtige rejser, lader til at være flere end nogensinde – fra begrænset information til en oplevelse af at der ikke er nok muligheder at vælge imellem – med en meget sigende udvikling de seneste 12 måneder.
44 procent af de danske respondenter synes ikke, der er nok bæredygtige rejsemuligheder, og 62 procent synes, at rejseselskaberne bør tilbyde flere bæredygtige rejsemuligheder.
På trods af barriererne og den strammere økonomi viser undersøgelsen også, at der er en stor opbakning til muligheder for mere bæredygtige rejser blandt de adspurgte.
Læs også: Nu lancerer SAS to billettyper, som inkluderer biobrændstof
”De rejsende siger, at de omsætter deres intentioner til handling ved at foretage små ændringer for at støtte en mere bæredygtige fremtid, både derhjemme og når de rejser,” lyder det i pressemeddelelsen.
Ifølge rapporten slukker 58 procent eksempelvis airconditionanlægget på deres overnatningssted, når de ikke er der – det er en stigning på 35 procentpoint siden 2022.
81 procent genbruger det samme håndklæde flere gange – det er en stigning på 43 procentpoint sammenlignet med 2022, og 44 procent bruger deres egen genanvendelige vandflaske – det er en stigning på 16 procentpoint sammenlignet med sidste år.
- HCL