Nyt partnerskab skal få danskerne til at spise flere bælgfrugter

Vi skal fra at spise tre til 100 gram bælgfrugter dagligt. Det kræver samarbejde og nye ideer, som Bælgfrugtpartnerskabet vil arbejde for at samle.

Foto: 123rf.com

12.03.2024

CSR.dk

Vi skal producere og spise mindre kød og mere grønt. Det er der ingen stor nyhed i. Udfordringen er, at det går langsomt med at vende vores produktions- og forbrugsvaner til de nye grønne proteiner – bælgfrugterne. Ifølge de officielle kostråd skal danskerne spise 100 g bælgfrugter dagligt, hvilket står i stor kontrast til de ca. 2-3 g, som vi i gennemsnit spiser i dag.

Derfor er Bælgfrugtpartnerskabet netop blevet lanceret. Det skal på initiativ af Tænketanken Frej og detailkæden Lidl sætte fokus på og øge både produktionen og danskernes forbrug af bælgfrugter. 

Ambitiøse projekter kræver realiserbare mål

For at sikre reel forandring forpligter Bælgfrugtspartnerskabet dets partnere til at sætte og opnå ambitiøse mål. Det indebærer blandt andet, at man i partnerskabet vil igangsætte diverse aktiviteter og undersøgelser, så man kan hjælpe de individuelle partnere med viden, som de kan bruge til løbende at tilpasse deres mål. Herunder hører blandt andet, at man vil igangsætte årlige befolkningsundersøgelser om danskernes viden om bælgfrugter, og så vil Lidl også lægge hylder til undersøgelser af diverse nudging-tiltag.

”Som en af initiativtagerne på partnerskabet har vi hos Lidl et ansvar for at gå foran. Det betyder, at vi udover at sætte nogle ambitiøse interne mål vil bidrage til at samle viden til partnerskabet. Derfor ser vi det som en stor styrke, at vi kan være med til undersøge de konkrete forbrugsmønstre, som påvirker, om danskerne til- eller fravælger bælgfrugter på indkøbsturen,” forklarer Claus Krogh, Head of Communication og CSR hos Lidl, om deres arbejde med bælgfrugtspartnerskabet.

Al viden fra partnerskabet vil løbende blive tilgængeligt på hjemmesiden baelgfrugtspartnerskabet.dk – ligesom man vil kunne følge diverse initiativer og deres effekt på tværs af værdikæden.

Man skal lære af hinandens suceser

"Én af årsagerne til, at vi ikke bare sådan lige udskifter kød med bælgfrugter fra den ene dag til den anden, handler i høj grad om, hvordan vi taler om og markedsfører bælgfrugterne. Vi skal derfor udvikle et fælles sprog, som inspirerer og skaber begejstring omkring, hvad disse fødevarer kan give os. For eksempel inspiration til anvendelse i selve købssituationen, så forbrugerne begynder at kaste dem i kurven,” forklarer Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter.

Katrine Ejlerskov fortæller også, at Bælgfrugtspartnerskabet er vigtigt for netop ”det fælles sprog”, da partnerne kan dele viden om for eksempel forbrugernes opfattelse af forskellige produkttyper – og dermed lære af hinandens succeser. Noget der ikke ville være lige så god mulighed for, hvis man stod hver for sig.

Sammen er vi stærkere          

Flere aktører er allerede selv i gang med forskellige initiativer, som skal få bælgfrugterne til at fylde mere på både dansk landbrugsjord og på danskernes tallerkner. Det er disse gode initiativer, som Bælgfrugtspartnerskabet skal hjælpe med at få til at vokse og bygge videre på.

”Vi tror ikke på, at man kan eller skal løfte denne opgave alene. Derfor er vi hos Tænketanken Frej stolte over, at vi kan være med til at samle kræfterne fra hele værdikæden - fra produktion, til forhandlere og til forbrugeren – og sammen skabe et partnerskab, der holder hinanden op på denne vigtige dagsorden. Det er sådan, vi flytter os fra snak til handling,” fortæller Marie-Louise Boisen Lendal, direktør og medstifter af Tænketanken Frej, som er initiativtager og sekretariat for Bælgfrugtspartnerskabet.

Bælgfrugtpartnerskabet er skabt i troen på, at hvis aktører på tværs af værdikæden går sammen i et forpligtende partnerskab, så kan man sammen skabe en større bevægelse, der fører til handling.

- EHS

Om Bælgfrugtspartnerskabet

Bælgfrugtspartnerskabet er struktureret således, at det består af et sekretariat, som styres af Tænketanken Frej, og en styregruppe som på nuværende tidspunkt består af: Claus Krogh fra Lidl, Jens Madsen, Salgsdirektør hos Dava Foods, Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter, Bente Kramer Møller fra Aarhus Kommune og Malte Sejer Enger Sørensen fra ISS.  

Indgår man i samarbejdet vil man sammen med de andre aktører helt konkret arbejde for at:

  • Øge tilgængeligheden og salget af bælgfrugtsprodukter.
  • Udbrede kendskabet til bælgfrugternes gavnlige virkning og anvendelsesmuligheder.
  • Være med til på sigt at øge den danske produktion.
  • Skabe målbare indsatser og resultater (som skal udvikles for den enkelte aktør).
  • Indgå og skabe et netværk, der sætter mål, følger hinandens udvikling samt deler viden.

Efter lanceringen vil der også blive åbnet op for, at virksomheder og andre aktører (f.eks. vidensorganisationer og kommuner) kan indgå som partnere i Bælgfrugtspartnerskabet.

Bælgfrugtspartnerskabet er økonomisk støttet af Lidl.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

01.04.2025CSR.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025CSR.dk

Trump med ultimatum til Europa: Drop diversitetsarbejdet

31.03.2025CSR.dk

Milliarddyr klimasikringsplan møder skepsis fra eksperter

31.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Talent Management Accelerator

28.03.2025CSR.dk

Regionerne er foran i tidsplanen for den grønne omstilling

28.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Sustainable Finance and ESG Integration

28.03.2025Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

27.03.2025Comm2ig

Sponseret

Analyse: Er End User Devices it-forretningens største klima-potentiale?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Forår 2025 København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

25.03.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

01.04.2025

Sted

Aarhus & København

Aalborg Kongres & Kultur Center
Konference
Work Life - et fælles sprog for trivsel og tryghed

Work Life er en årlig tilbagevendende konference med fokus på arbejdsmiljø. Temaet for 2025 er ‘Et fælles sprog for trivsel og tryghed” – og temaet er ikke valgt uden grund, for tallene taler deres tydelige sprog.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Aalborg Kongres & Kultur Center, Europa Plads 4 9000 Aalborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus