Nyt værktøj skal få virksomhederne til at lege med SDG’erne
Startuppen 2030 Builders lancerer et nyt, interaktivt værktøj, der med gamification i højsædet skal hjælpe virksomheder i alle størrelser med at trække FN’s Verdensmål ind i driften og skabe værdi for hele selskabet.
Idéen om at få en god forretning ud af at indarbejde FN’s Verdensmål, SDG’erne, i en virksomhed, er et tilbagevendende emne både her på CSR.dk og i det danske erhvervsliv i de senere år, hvor såvel boligbyggerier og adskillige firmaer bruger dem aktivt.
Læs også: SDG-rapportering: Vær ærlig, tag alt med og få indstillingen på plads
Spørgsmålet om, hvordan man gør det i praksis er ligeledes gennemgående aktuelt. Det har startuppen 2030 Builders netop lanceret sit bud på et svar på, i form af det interaktive værktøj Impact Plan, der er designet til at aktivere de 17 mål på en ny måde.
Værktøjet er konstrueret som en form for computerspil, hvor deltagerne – tanken er fire til en otte-ti stykker ad gangen rundt om en skærm – bliver engageret til at tænke over både sin egen og gruppens rolle i forhold til at løse udfordringer og planlægge strategier.
Det er gamification-princippet, der bliver bragt i spil for at bære deltagerne igennem ’spillet’, hvor diverse niveauer skal gennemføres, før man kan fortsætte til det næste. På den måde kan hele den lille virksomhed, eller forskellige grupper i den større, få sat SDG-tankerne i gang på konkret vis i løbet af omtrent en dedikeret arbejdsdag.
”Ved at gøre integration af verdensmålene til en spiloplevelse på denne her måde kan vi aktivere og ikke mindst motivere folk på en anden måde, end en klassisk PowerPoint-præsentation ville kunne klare. For en gruppe på seks-otte deltagere vil det tage omkring seks timer at komme igennem processen, og så vil de stå et meget konkret og målrettet billede af, hvad SDG’erne kan gøre for deres virksomhed – og omvendt”, sagde medgrundlægger af 2030 Builders, Mia Negru, som CSR.dk snakkede med til lanceringen.
Nødvendigt at få virksomhederne med
Til eventen bød Rumæniens ambassadør i Danmark, Alexandru Gradinar, velkommen med store forhåbninger til fremtiden for den lille tech-startup og det potentiale, Impact Plan-spillet rummer.
”Det er ingen hemmelighed, at verden har brug for bæredygtige løsninger på de udfordringer, vi står overfor, og som FN’s Verdensmål adresserer. Deadline i 2030 er tæt på, og derfor er det meget glædeligt, at vi her har et produkt, som vil engagere klodens virksomheder og få dem til at bidrage til at vi kan nå i mål – for det er nødvendigt”, sagde han.
Læs også: SDG’er og bæredygtighed vinder frem hos danske virksomheder
Over det næste stykke tid handler det for 2030 Builders ifølge Mia Negru om at skabe noget opmærksomhed på løsningen, og man har da også allerede følere ude hos diverse private virksomheder, såvel som offentlige instanser og kommuner.