Podcast: Bæredygtighed og Marketing med Julie Daugaard

Vært Steffen Max Høgh går i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business i dybden med, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling. I dag handler det om marketing.

Hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, skal forbrugerne ændre adfærd. Og hér spiller markedsføring en meget vigtig rolle, for det er et af de mest kraftfulde værktøjer til at rykke forbrugernes adfærd, siger Julie Daugaard, som er Growth Director hos Dentsu.

Men hvordan nu det? Er ”bæredygtighed” og ”marketing” ikke hinandens modpoler? Nej, siger Julie, som hjælper virksomheder med at finde ud af, hvordan de skaber markedsføring uden at skabe overforbrug. Hvor traditionel marketing handlede om at sælge mere, handler det i dag om at sælge anderledes.

Fremtidens forbrugere kommer slet ikke til at ville handle med virksomheder, der ikke er bæredygtige. Derfor er der en omvæltning i gang blandt danske virksomheder, som skal til at genopfinde sig selv. Dentsu tilbyder en uddannelse, hvor man lærer at forstå den bæredygtige forretningsmodel, og hvordan man kan flytte forbrugerne, som groft sagt kan inddeles i fire kategorier:

  • De aktivistiske
  • De bekymrede
  • De snusfornuftige
  • De ”blæredygtige”

Hør Julie Daugaards gennemgang af de fire typer forbrugere, og hvordan du som virksomhed kan gribe det an, når du skal ændre deres adfærd ved at kommunikere din virksomheds bæredygtige tiltag.

I podcastepisoden taler vi også om, at de virksomheder, der satser på bæredygtighed og tør at tænke langsigtet, vækster mere end øvrige brands! At gå den bæredygtige vej, viser sig altså på bundlinjen!

Og endelig kommer vi forbi indsatsen ”Ansvarlig Annoncering”, hvor Dentsu er gået sammen med JP/Politikens hus om at annoncere til danskere med lige så stor datakvalitet som hos techgiganterne. Det forhindrer annoncekroner i at ryge ud af Danmark og i stedet ende i lommerne hos f.eks. Meta og Google.

Lyt til podcasten her.

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

08.10.2024SustainBusiness

Sponseret

Fra diesel til grøn energi på Molslinjen

29.08.2024SustainBusiness

Sponseret

Krisekommunikation med Thomas Mandrup

29.07.2024SustainBusiness

Sponseret

IDG’erne er gode for SMV’erne

29.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Bæredygtighedsbarometer 2024 for SMV’er

09.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Sustainable Finance i Danske Bank