07.04.2022 | Kommunikation
Podcast: Bæredygtighed og Marketing med Julie Daugaard
Indhold fra partner Hvad er dette?
Vært Steffen Max Høgh går i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business i dybden med, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling. I dag handler det om marketing.
Hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, skal forbrugerne ændre adfærd. Og hér spiller markedsføring en meget vigtig rolle, for det er et af de mest kraftfulde værktøjer til at rykke forbrugernes adfærd, siger Julie Daugaard, som er Growth Director hos Dentsu.
Men hvordan nu det? Er ”bæredygtighed” og ”marketing” ikke hinandens modpoler? Nej, siger Julie, som hjælper virksomheder med at finde ud af, hvordan de skaber markedsføring uden at skabe overforbrug. Hvor traditionel marketing handlede om at sælge mere, handler det i dag om at sælge anderledes.
Fremtidens forbrugere kommer slet ikke til at ville handle med virksomheder, der ikke er bæredygtige. Derfor er der en omvæltning i gang blandt danske virksomheder, som skal til at genopfinde sig selv. Dentsu tilbyder en uddannelse, hvor man lærer at forstå den bæredygtige forretningsmodel, og hvordan man kan flytte forbrugerne, som groft sagt kan inddeles i fire kategorier:
- De aktivistiske
- De bekymrede
- De snusfornuftige
- De ”blæredygtige”
Hør Julie Daugaards gennemgang af de fire typer forbrugere, og hvordan du som virksomhed kan gribe det an, når du skal ændre deres adfærd ved at kommunikere din virksomheds bæredygtige tiltag.
I podcastepisoden taler vi også om, at de virksomheder, der satser på bæredygtighed og tør at tænke langsigtet, vækster mere end øvrige brands! At gå den bæredygtige vej, viser sig altså på bundlinjen!
Og endelig kommer vi forbi indsatsen ”Ansvarlig Annoncering”, hvor Dentsu er gået sammen med JP/Politikens hus om at annoncere til danskere med lige så stor datakvalitet som hos techgiganterne. Det forhindrer annoncekroner i at ryge ud af Danmark og i stedet ende i lommerne hos f.eks. Meta og Google.
Strategi & ledelse

Podcast: Bæredygtighed i GRUNDFOS med Janda Campos
Hvad er bæredygtighed? For Janda Campos, Head of Group Sustainability i GRUNDFOS, er det at "opføre sig ordentligt og tænke over konsekvenserne af sine handlinger”. Hør hvordan hun arbejder med at få det udmøntet i tanke og handling hos medarbejderne.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Bliv klogere på virksomhedens affaldssortering
Nye regler fra EU betyder, at danske virksomheder skal til at sortere deres ”husstandslignende affald” i 10 fraktioner. Bliv klogere på hvad det kommer til at betyde for virksomheden, samt på affald, sortering og genanvendelse generelt.
Indhold fra partner
Samfund

Podcast: Bæredygtige Hospitaler med Maria Gaden
Før talte man ikke så meget om bæredygtighed i det danske sundhedsvæsen, selvom det sætter et betydeligt klima- og miljøaftryk. Men nu er Center for Bæredygtige Hospitaler på en vigtig mission, for at omstille sundhedsvæsenet til en bæredygtig business.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Affaldsfri jul med Gittemarie Johansen
Julen er over os lige om lidt, og her i sidste øjeblik kan du få en masse gode tips til både den bæredygtige og affaldsfri jul, men også når du handler, vasker tøj og laver mad. Steffen Max Høgh er gået i maskinrummet med Gittemarie Johansen.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: Nykredit og fremtidens bæredygtige bankforretning
Ny EU-lovgivning er på vej – også til bankerne. Koncerndirektør i Nykredit, Tonny Thierry Andersen, mener, at de næste 10 år vil indebære den største forandring, finanssektoren har set i mange årtier. Trods det hilser han lovgivningen velkommen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Biodiversitet - mere sexet og lige så vigtigt som klima
Habitats arbejder for at få biodiversitet integreret i alle lag af det moderne samfund og vil give blomster og insekter plads både på matriklen og i mindsettet hos danske virksomheder og deres medarbejdere. Og det er nødvendigt pga. nye EU-krav.
Indhold fra partner