Posts om støtte giver masser af likes på Facebook

Bastard Café skaber ”awareness” om deres medlemskab af Røde Kors Erhvervsklub på deres Facebook-profil. Det giver kunderne positiv respons på med mange likes og kommentarer.

Bo Thomasen (tv) tager sig af spildelen, mens Morten Schneider står for caféen. Privatfoto..

Bastard Cafe er Danmarks første brætspilscafe. Den åbnede i 2014 og har adresse i Huset-KBH i København. Cafeen er en helt normal cafe, som også har 2500 brætspil, som gæsterne kan låne. Der er plads til 290 personer, og folk i alle aldre kommer for at spille, drikke kaffe eller gin og møde andre mennesker. Indehavere er Bo Thomasen og Morten Schneider. De har fem fuldtidsansatte, 27 deltidsansatte, som arbejder i baren, med events og lignende. De har desuden 70 frivillige spilguruer, der fungerer som guider.

Hvorfor er jeres virksomhed medlem af Erhvervsklubben?
Den gang medierne viste billederne af den lille femårige, syriske dreng, der sidder på en stol, helt dækket af støv, så var der noget, der knækkede inde i både Morten og mig. Vi tænkte ”fuck”, det her er vi nødt til at gøre noget ved.

Vores mission som firma har fra starten handlet om andet end profit. Vores koncept er at give, fordi vi ved, at det giver ti gange igen. Så vi besluttede at finde ud af, hvordan vi kunne blive involveret uden, at det samtidig ville tage tid fra vores primære arbejde med at lave brætspilscafe. Vi undersøgte, hvad der var af muligheder og fandt ud af, at Røde Kors Erhvervsklub eksisterer.

Det var en god løsning for os, fordi vi ikke ville ind i en politisk engageret organisation eller en, der høvler alt af på administration. Og så valgte vi Røde Kors, fordi det er en handlekraftig organisation, der har en tydelig agenda, og som arbejder på tværs af landegrænser.

Hvilken betydning har det i forhold til jeres kunder?
Vi er en café, der lever af være et hyggeligt, rart og åbent rum. Vi vil gerne understøtte vores egen fortælling om, at vi ikke kun er ude på at lave profit, så vi har postet det på caféens Facebook-side for at få noget ”awareness” blandt vores kunder.

Vi har været klar over, at det skulle have en ”brætspilsvinkel”, så budskabet var noget i stil med, ”Vi støtter Røde Kors og gør vores til at andre har det bedre, selvom der sker forfærdelige tinge ude i verden, og ikke alle har mulighed for at spille brætspil”. Det har vi fået rigtig god respons på; masser af likes og kommentarer. Vi tænker, at når du har talerør, så bør du også bruge det til forandring.

Hvad betyder det for jer at støtte Røde Kors arbejde?
Det betyder, at vi kan være med til at gøre en forskel ude i verden uden, at vi selv behøver at gøre andet end det, vi gør herhjemme. Vi kan tjene penge og drive spilcafe. Men vi ved jo ikke noget om at redde mennesker i brændpunkter ude i verden. Det gør Røde Kors til gengæld.

Hvilken betydning har det i forhold til jeres medarbejdere?
Vi har postet ”Hey, vi har støttet Røde Kors´arbejde” på vores interne Facebook-grupper, og det har givet en helvedes masse likes. Det betyder, at vores medarbejdere kan se, at Morten og jeg ikke kun tænker på at skabe overskud. Vi håber, at det også giver vores medarbejdere en følelse af, at vi er en del af et større fællesskab.

Hvad bruger I jeres diplom/logo til?
Vi flager ikke synligt med det i cafeen, fordi vi ikke vil presse det ned i halsen på folk. Men diplomet hænger fint på et søm på kontoret. Det synes vi er ”casual” og underspillet, og at det sender et godt signal til vores samarbejdspartnere, som kommer her. Så kan de se, at ”de her fyre ikke kun tænker på profit”.

Medlem af Røde Kors Erhvervsklub siden 2016

Donerer fast 5000 kr. til Røde Kors om året

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR i SMV'er

22.12.2022Røde Kors

Sponseret

Danmarks største virksomheder sætter rekord i Røde Kors Julestafet

27.06.2022Røde Kors

Sponseret

DSB og Røde Kors vil give sårbare børnefamilier gode ferieoplevelser

01.02.2022Røde Kors

Sponseret

Julesweaterdag øger medarbejdernes engagement i virksomheders CSR-arbejde

22.12.2021Røde Kors

Sponseret

Erhvervsledere deltager i Røde Kors Julestafet og samler over en halv million ind

10.11.2021Røde Kors

Sponseret

Espresso House bekæmper ensomhed en kop kaffe ad gangen

15.06.2021Røde Kors

Sponseret

Røde Kors’ erhvervsklub har 30-års jubilæum