Hvad er ISO 26000?
En international, vejledende standardisering fra ISO (International Organization for Standardization), som virksomheder kan anvende til at demonstrere systematisering af deres CSR-initiativer.
Hvad består ISO 26000 af?
ISO 26000 består af syv kerneområder og minder på mange måder om Global Compacts ti principper for virksomheders ansvarlighed. En model, der illustrerer hvert af områderne og deres relation til virksomheden kan ses til højre.
Hvad nytte gør en ISO 26000-standardisering?
En implementering af standarden kan bruges til øget eksponering, en systematisering af CSR og let forståelig kommunikation af CSR. Samtidig er ISO 26000 et skridt i retningen mod et fælles system, der gør CSR-regnskaber sammenlignelige, dog med plads fleksibilitet i forhold til den specifikke branche. Sammenligneligheden betyder, at CSR bliver et mere transparent konkurrenceparameter, hvilket øger værdien af virksomhedernes investeringer i bæredygtighed og miljø – uden at begrænse nødvendigheden af den enkelte virksomheds tilpasning til egen kontekst.
Kilde: Blandt andre ISO.org, CSRgov.dk og DS.dk
Se artiklen: Fagfolk skriver: Brug standarder- de skaber værdi i forhold til CSR