Rapport: Sådan kan virksomheder maksimere deres indflydelse på bæredygtighedsmål

Selvom flere og flere virksomheder sætter mål for deres bæredygtighedsindsats, er der stadig meget at gøre. Det er et af resultaterne i en rapport fra SustainAbility.

Ifølge Sarah McElroy, der er analytiker hos SustainAbility, har virksomheder et ansvar for at sikre, at de arbejder på en bæredygtig måde..

12.12.2017

CSR.dk

Rapporten sætter fokus på, hvordan man som virksomhed bedst muligt kan skabe værdi og have indflydelse på miljømæssige og sociale spørgsmål. Det spørgsmål er blevet endnu mere væsentligt i takt med at virksomheders bæredygtighedsarbejde ikke længere vurderes alene på om de forbedrer deres performance isoleret set, men også om deres indsats gør en forskel i forhold til de forventinger og behov verdensmålene og Parisaftalen udtrykker. 

Otte nøgler til gode mål

I en artikel på greenbiz.com fortæller Sarah McElroy fra Sustainability, at de har spurgt 20 CSR-folk fra virksomehder, NGO'er og meningsdannere, undersøgt 16 virksomheder og etableret en database med bæredygtighedsmål fra 65 Fortune500-virksomheder. Det har ført til en liste over otte best practices. Du kan læse mere om at sætte gode mål her, men her er otte ting, man skal sørge for at gøre, hvis man vil have gode, relevante mål, som skaber forandring: 

  1. Begynd med det mest væsentlige
  2. Forstå konteksten - hvad er den store forandring, der skal ske, og hvad skal jeres virksomhed bidrage med?
  3. Ej målene sammen med de kollegaer, som skal skabe forandringen
  4. Vær ambitiøse - man opnår for lidt for både virksomheden og omverdenen, hvis målene er for lette at nå
  5. Forstå præcis hvad der skal til for at opnå målet - hvem skal aktiveres, hvilke eksterne faktorer skal påvirkes og hvordan?
  6. Find det rigtige at måle på - det bedste er at fokusere på "impact" og ikke processer eller egne aktiviteter.
  7. Sæt langsigtede mål men også en passende mængde konkrete delmål
  8. Sørg for at involvere eksterne interessenter - det giver ofte bedre bud på, hvordan man kan opnå det, man gerne vil. 

Sammen om det

Noget man er blevet mere bevidst om de senere år, er, at de bedste mål skaber "shared value" - altså værdi for både virksomhed og omverden. Sætter man den slags mål, skal man regne med, at det typisk ender med at kræve en vis tilpasning af virksomhedernes forretningsmodel, og et vidtrækkende samarbejde med verden uden for. 

Læs også: ”Vi kalder det bæredygtig optimering”

"Virksomheder kan finde trøst i at vide, at de ikke står alene, når det kommer til bæredygtige udfordringer. De eksterne interessenters rolle er ikke kun at skubbe til virksomhederne for at øge deres ambitioner, men også at støtte dem i at etablere og nå mere effektive og strategiske mål", skriver hun.

- EL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

28.03.2025CSR.dk

Offentlige bygherrer vil bruge færre nye råstoffer

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtighed og adfærdsdesign

Med kurset opnår du relevante analyseværktøjer og forbrugerindsigter til at arbejde med adfærdsdesign, hvor fokus er at flytte virksomhedens interessenter i en mere bæredygtig retning. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

23.04.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Generalforsamling
Generalforsamling 2025

Det er os en stor fornøjelse at invitere alle repræsentanter fra vores medlemsvirksomheder og -organisationer til vores årlige generalforsamling. I år foregår generalforsamlingen online. Udover at få et overblik over vores aktiviteter, fremgang og økonomi, vil du også kunne deltage i det vigtige valg til bestyrelsen. I år er der seks bestyrelsesposter på valg.

Dato

23.04.2025

Tid

14:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø