REMA 1000 tager transportførertrøjen på

96 procent af REMA 1000s egen flåde er i dag ellastbiler, og i 2027 skal alle transportleverandører til REMA 1000 køre på el. Ambitionen er nul udledning i senest 2030. Det indebærer både ladeinfrastruktur, krav i nye kontrakter, solcellestrøm, politisk arbejde om støtteordninger, masser af kommunikation med samarbejdspartnere og meget andet.

”Vi går benhårdt efter, at vores transport – både ind- og udgående – så hurtigt som muligt bliver CO2-neutral. Det skal ske senest i 2030 og gerne tidligere”, fortæller Kenneth Veng Jespersen. Foto: REMA 1000

07.01.2025

Poul Breil-Hansen, CSR.dk

REMA 1000s motto er ’Discount med holdning’, og en del af ’holdningen’ er ifølge transportchef Kenneth Veng Jespersen, at dagligvarekæden skal tage ansvar for, hvordan varerne transporteres.

”Vi går benhårdt efter, at vores transport – både ind- og udgående – så hurtigt som muligt bliver CO2-neutral. Det skal ske senest i 2030 og gerne tidligere”, fortæller han og supplerer:

”Det er en stor transformation at skifte diesel ud med el, og det kræver tiltag på mange fronter. Vi er startet med den nemme del, som er vores egen flåde. I 2023 og 2024 har vi investeret i nye ellastbiler, så vi i dag er oppe på 30 ellastbiler. Vores egen flåde dækker under 20 procent af vores nuværende transportbehov, så vi arbejder målrettet på at påvirke vores transportudbydere”.

Solceller og ladestation

Skiftet fra diesel til el kræver forandringer på mange fronter. Ellastbiler kræver først og fremmest en velfungerende ladeinfrastruktur, som kan sørge for, at vognparken til enhver tid kan lade strøm uden, at driften bliver forstyrret.

”Vi har etableret et stort solcelleanlæg på vores distributionscenter i Horsens, der forsyner vores nyetablerede ladestationer med strøm. Ladestationen er etableret i samarbejde med UNO-X og består foreløbig af fem 400 KW ladestandere. I foråret 2025 får vi landets nok første ladestander på 1000 KW”, fortæller Kenneth Veng Jespersen og tilføjer:

”Vi vil selvfølgelig gerne sælge vores solcellestrøm til vores mange eksterne vognmænd, så vi både kan udnytte strømkapaciteten bedre og tilbyde bedre muligheder for vores eksterne vognmænd. Men det kræver, som de nuværende regler er indrettet, at vi etablerer et selvstændigt energiselskab. Det vil både være dyrt og uden for vores kernefokus, så det er et stort benspænd for udrulningen. Vi kunne godt ønske os, at reglerne var mere smidige, så de understøtter i stedet for at spænde ben”.

Kenneth Veng Jespersen understreger, at effektivitet i form af færre tomme transportkilometre og bedre udnyttelse af lastkapacitet spiller en stor rolle. REMA 1000 arbejder for eksempel på at transportere flere paller per transport samt at anvende dobbelttrailere og dobbeltdæk-trailere.. Foto: REMA 1000

Dialog med leverandører

Kenneth Veng Jespersen og hans stab i transportafdelingen hos REMA 1000 griber hver en lejlighed til at drøfte transport med både vognmænd, som kører varer til REMA 1000s butikker og leverandører, som leverer varer til REMA 1000s distributionscenter. Der er mange overvejelser og hensyn, som både REMA 1000 og leverandører skal tage højde for; men han understreger, at det er vigtigt at få sat gang i processen og analyserne, der kan lede til bedre transportløsninger.

Èt af REMA 1000s tiltag bliver at overtage en del af varetransporten fra leverandører, så REMA 1000 frem for at modtage varer, selv henter varerne: ”Det er en metode til at selv at få kontrol med transporten, så vi kan sikre, den foregår med elektrificerede køretøjer. Vi kan samtidig opnå bedre udnyttelse af vores lastbiler og køre færre tomme kilometer.”. 

Et andet tiltag bliver at indføre krav i nye kontrakter med vognmænd om, at primære transportleverandører til REMA 1000 fra 2027 skal køre fortrinsvis i ellastbiler.

Investering betalt i 2025

Investeringen i dagligvarekoncernens 30 ellastbiler når break-even i midten af 2025. Men Kenneth Veng Jespersen er udmærket klar over, at en investering på plus to millioner kroner per ellastbil er en stor byrde for mange vognmænds likviditet. Han efterlyser derfor også, at statens støttepuljer bliver mere forudsigelige og gennemsigtige.

I andet halvår 2024 blev Danmarkshistoriens største statslige bevilling til ellastbiler og ladestandere revet væk på mindre end en time efter udlodning. I alt opnåede 32 virksomheder tilskud på i alt 73 millioner kroner til 124 ellastbiler og 12 virksomheders ladepladser. Det skete efter først-til-mølle princip. 

”Det er uvist, hvornår den næste støttepulje bliver udloddet, og det skaber både stor usikkerhed og en del lurepasseri. Det er selvfølgelig vanskeligt at investere flere millioner kroner, når der er chance for, at der kommer en støttemulighed i det efterfølgende kvartal. Det er mit indtryk, at transportører og vognmænd gerne vil omstillingen, men at økonomi og likviditet er en stor barriere”, fortæller han.

”Det handler både om teknologi og om adfærd og effektivitet. Vi informerer for eksempel vores chauffører om, hvor lang deres næste rute bliver. Den information kan de bruge til at oplade batteriet til det niveau, der er behov for og ikke mere. Det sparer ladetid og reducerer kø-effekt ved ladestationen”, fortæller Kenneth Veng Jespersen.. Foto: REMA 1000

Teknologi og effektivitet

Han fremhæver, at teknologi spiller en stor rolle i omstillingen af varetransport. Det gælder for eksempel batteriteknologi, hvor der sker en hastig udvikling i disse tider mod billigere batterier, der tilbyder hurtigere opladning og længere rækkevidde.

Men han understreger også, at effektivitet i form af færre tomme transportkilometre og bedre udnyttelse af lastkapacitet spiller en stor rolle. REMA 1000 arbejder for eksempel på at transportere flere paller per transport samt at anvende dobbelttrailere og dobbeltdæk-trailere.

”Det handler både om teknologi og om adfærd og effektivitet. Vi informerer for eksempel vores chauffører om, hvor lang deres næste rute bliver. Den information kan de bruge til at oplade batteriet til det niveau, der er behov for og ikke mere. Det sparer ladetid og reducerer kø-effekt ved ladestationen”.

4 gode råd til at komme i gang

Kenneth Veng Jespersen peger på fire gode råd til vognmænd og transportunge virksomheder, der gerne vil gribe dagsordenen:

  1. Lav en plan, kom i gang med arbejdet og analyserne.
  2. Indgå partnerskaber med naboer, kunder og/eller leverandører. Løft i fælles flok.
  3. Snak med transportkøbere, blive klogere på deres planer, ønsker og behov.
  4. Ræk ud til omverdenen, du kan kun blive klogere på nye muligheder.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

08.01.2025CSR.dk

Nye millioner til mere bæredygtighed i byggeriet med teknologi

08.01.2025CSR.dk

Første offentlige ladestander til lastbil ser dagens lys

08.01.2025CSR.dk

Klimaforsker: 1,5-gradsmålet er med sikkerhed overtrådt

07.01.2025CSR.dk

Frokostordninger leverer på alle tre bundlinjer

07.01.2025CSR.dk

REMA 1000 tager transportførertrøjen på

07.01.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens verden #2 Nyt år – nye kaffevaner

06.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks I Om Bæredygtighed

06.01.2025CSR.dk

Milliardær: Stop landbrugets ’generationsforurening’

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Dansk Industri
Webinar
Webinar: ESG i Værdikæder - Kom i gang med værdikædeoptegning

Dette webinar stiller skarpt på, hvordan virksomheder kan kortlægge deres værdikæde med et praktisk print-ud værktøj. Få overblik over leverandører, produktion og kunder, og få indsigt i, hvordan du kan arbejde med bæredygtighed i din virksomhed.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

PwC Danmark
Konference
Naturkonferencen 2025 – virksomhederne kan gøre en positiv forskel

Få indsigt og inspiration til løsninger, når vi samler dansk erhvervsliv til en stor konference om natur - udfordringer og muligheder.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams