25.10.2018 | Klima, miljø og energi
Scania introducerer verdens første langdistance bus med alternativt brændstof
Indhold fra partner Hvad er dette?
På IAA præsenterede Scania sin nye Scania Interlink Medium Decker-bus til LNG-drift (flydende naturgas) og med en rækkevidde på op til 1.000 km. Scania udvider hermed det brede udvalg af alternative brændstoffer til bæredygtig langtursbuskørsel.
“Der er mange muligheder for CO2-bevidste by- og forstadsbusoperatører, men der har været et tomrum i langturssegmentet. Det har vi nu gjort noget ved” siger Karin Rådström, chef for Buses and Coaches hos Scania. “I takt med, at LNG bliver mere og mere udbredt i hele Europa og mange andre dele af verden, er det et rettidigt og levedygtigt alternativ”.
LNG-drift kan reducere CO2-emissionerne med 20 procent og samtidig reducere kvælstofilte- og partikelemissionerne markant. Desuden er støjniveauet betydeligt lavere. Nogle lande begynder også at tilbyde flydende biogas, hvilket reducerer CO2-emissionerne med 90 procent.
Bæredygtighed var det overordnede tema for Scania på IAA, hvor hele bus- og turistbussortimentet kører på alternative brændstoffer – fra Scania Citywide LE Suburban-hybriden til Scania Interlink High Decker, som kører på HVO (hydrogeneret vegetabilsk olie).
Desuden fremviste Scania sin batteridrevne Citywide Low Floor-bus, som i øjeblikket er i almindelig rutedrift i den nordsvenske by Östersund. På IAA kunne besøgende ved selvsyn opleve bussen i drift på en intern rute i Deutsche Messe-hallerne.
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania Zone: Hjælper kunder til en mere bæredygtig drift
Scania Zone er en positions baseret service, der muliggør automatisk køretøjs justering.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania præsenterer en Danmarkspremiere og bæredygtighed på et helt nyt niveau til regional buskørsel på PersonTransport i Herning
I overensstemmelse med Scanias førende position inden for biobrændstof kan den nye Euro 6-hybriddrivlinje drives med op til 100 % biodiesel. Euro 6-motoren, der udelukkende anvender SCR-teknologi, er i sig selv meget brændstoføkonomisk, og med parallelhybridsystemet spares der endnu mere brændstof (op til 25%). I modsætning til andre hybridsystemer er dette system optimeret til regionalkørsel, og det kan bruges ved hastigheder op til 100 km/t.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Flere teknologier er nødvendige for en fossil-fri fremtid
Batteridrevne køretøjer vil spille en afgørende rolle i arbejdet på at opnå et forssil frit kommercielt transport system inden 2050 i overensstemmelse med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og Paris-aftalen. Men biobrændstoffer anvendt i forbrændingsmotorer, udgør dog det bedste alternativ her og nu.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scanias L-serien vinder prisen som Årets bæredygtige lastbil 2019
Det førende italienske fagblad Vado e Torno har i samarbejde med Milanos Polytekniske universitet tildelt den gasdrevne Scania L 340 prisen som Årets bæredygtige distributionslastbil. Dette er Scanias tredje årlige pris i træk i denne kategori.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Alternative løsninger til reduktion af CO2
På IAA messen i Hannover 20–27 september, vil Scania vise det fulde program af den nyeste generation lastbiler, inklusiv langturslastbiler, entreprenørlastbiler og bybiler – alle til alternative brændstoffer.
Indhold fra partner