Scania introducerer verdens første langdistance bus med alternativt brændstof
På IAA præsenterede Scania sin nye Scania Interlink Medium Decker-bus til LNG-drift (flydende naturgas) og med en rækkevidde på op til 1.000 km. Scania udvider hermed det brede udvalg af alternative brændstoffer til bæredygtig langtursbuskørsel.
“Der er mange muligheder for CO2-bevidste by- og forstadsbusoperatører, men der har været et tomrum i langturssegmentet. Det har vi nu gjort noget ved” siger Karin Rådström, chef for Buses and Coaches hos Scania. “I takt med, at LNG bliver mere og mere udbredt i hele Europa og mange andre dele af verden, er det et rettidigt og levedygtigt alternativ”.
LNG-drift kan reducere CO2-emissionerne med 20 procent og samtidig reducere kvælstofilte- og partikelemissionerne markant. Desuden er støjniveauet betydeligt lavere. Nogle lande begynder også at tilbyde flydende biogas, hvilket reducerer CO2-emissionerne med 90 procent.
Bæredygtighed var det overordnede tema for Scania på IAA, hvor hele bus- og turistbussortimentet kører på alternative brændstoffer – fra Scania Citywide LE Suburban-hybriden til Scania Interlink High Decker, som kører på HVO (hydrogeneret vegetabilsk olie).
Desuden fremviste Scania sin batteridrevne Citywide Low Floor-bus, som i øjeblikket er i almindelig rutedrift i den nordsvenske by Östersund. På IAA kunne besøgende ved selvsyn opleve bussen i drift på en intern rute i Deutsche Messe-hallerne.