Schulstad vil begrænse støjen ved varelevering om natten
Klager over støj har forhindret mange virksomheder i at levere friske varer i nattetimerne, men Schulstad har succes med at løse problemet via dialog og støjdæmpende tiltag. DI håber, at flere virksomheder og kommuner vil gå samme vej.
Mange steder er der forbud mod varelevering til butikker om natten og i de tidlige morgentimer før kl. 7. Det skyldes klager fra beboerne i nabolaget, som oplever at blive vækket af støj.
Læs også: Innovationsfonden vil sikre hurtig bæredygtig omstilling med ny strategi
Det betyder dog samtidig, at leveringen af friske vare bliver nødt til at foregå midt i den travle morgentrafik. Derfor har Schulstad i en årrække arbejdet for at mindske støjen i forbindelse med brødleveringen, skriver DI Business.
”Det er forståeligt, at beboerne klager over støjen, men det er et problem for både virksomhederne og samfundet, hvis vi kun kan køre ud med friske varer mellem kl. 7 og 9 om morgenen”, fortæller Supply Chain Manager hos Schulstad, Niels Holm, til DI Business.
Resultaterne af indsatsen for at mindske støjen er ifølge Niels Holm gode, selv om der skal justeres på mange parametre for at få den optimale effekt.
”En stor del af støjen afhænger af chaufførens adfærd – det kan f.eks. være, at han hører høj musik under arbejdet. Derfor har vi holdt møder og uddannet vores chauffører i støvsvag levering. Det har de taget rigtig godt imod, fordi de også gerne selv vil undgå at køre i myldretiden”, siger han til DI Business.
Piek-certificering og hybridbiler
Bilen og det øvrige udstyrs udformning har også meget at sige for støjniveauet. Schulstad er derfor systematisk gået efter at få sine lastbiler certificeret efter hollandsk forbillede, hvor organisationen Piek-Keur, har udviklet en certificeringsordning med særligt fokus på støjdæmpning. Schulstad kører for tiden desuden forsøg med tre hybridlastbiler, som kan køre på el ved hastigheder under 30 km/t. Det fjerner den sidste motorstøj.
Tiltag, som kan mindske støjgenerne:
- Støjsvage biler og udstyr
- Uddannelse af chauffører i støjsvag levering
- Bedre kontakt mellem butikker og beboere om støjgener
- Bedre dialog mellem virksomheder og kommuner
- Byplanlægning som forebygger støjgener
”Hybridbiler er den ultimative løsning, men de er dyre og ikke en mulighed for alle virksomheder. Piek-certificering er til gengæld en langt mere overskuelig investering – især set i forhold til de mange fordele man får ved at kunne levere om natten”, fortæller Niels Holm til DI Business.
Det er dog ikke kun virksomhederne, der kan gøre noget for at nedbringe støjgenerne. Butikker og kommuner kan således også gøre en indsats. De kommunale myndigheder kan eksempelvis bidrage ved at gå i dialog med virksomhederne om støjsvag levering – og ved at tillade nattelevering for de leverandører, der ikke larmer.
”Butikkerne kan bl.a. se på, hvordan belægningen er i det område, hvor vi leverer varerne – og de kan sikre, at der er personale til at tage imod varerne uden for butikkernes åbningstider. De kan også hjælpe ved at tage imod evt. støjklager fra beboere i området og gå i dialog med leverandørerne om at få dem løst", siger Niels Holm.
Læs også: Danskerne vil selv betale for en mere bæredygtig by
For at skubbe på udviklingen har Miljøstyrelsen i samarbejde med bl.a. Schulstad og DI Transport udarbejdet en vejledning om støjsvag levering, som samler den tilgængelige viden om emnet. Her kan både leverandører, butikker og kommunale myndigheder finde input til den dialog og de konkrete indsatser, som kan bane vej for mindre støj og mere fleksible leveringsvilkår.
- JMA