21.06.2019 | Strategi & ledelse
Case: SDG-partnerskaber er også for mindre NGOer og virksomheder
Indhold fra partner Hvad er dette?
Mange års arbejde med internationale udviklingsprojekter har givet Business Developer hos Danish Forestry Extension, Vibe Jensen, praktiske erfaringer, som hun deler hér og i en ny guide til strategiske partnerskaber mellem mindre NGOer og virksomheder.
Med mere end syv års hands-on erfaring fra internationale udviklingsprojekter i lande som Mozambique, Uganda, Sierra Leone, Mali, Vietnam og Brasilien, har Vibe Jensen bogstaveligt talt fået masser af SDG-jord under neglene.
For til dagligt arbejder Vibe Jensen som Business Developer & Programme Officer hos den medlemsejede nonprofitforening, Skovdyrkerne, som i mere end hundrede år har haft fokus på dansk skovbrug.
Siden 1992 har organisationen med sit internationale ben, Danish Forestry Extension (DFE), anvendt sin erfaring i globale udviklingsprojekter.
Her er fokus ikke kun på at fremme skov- og naturforvaltning, men i naturlig forlængelse heraf også på fattigdomsreducering og forbedret markedsadgang blandt småbønder i mere end 25 lande verden over.
Praktiske erfaringer i ny partnerskabsguide
Som Business Developer har Vibe Jensen bl.a. været med til at udvikle en model for kombineret skovrejsning, mikro kredit og co2 lagring i Vietnam. Her donerer danske virksomheder penge, der kanaliseres til DFEs skovbrugskoorperativ i Vietnam som rentefri mikrolån.
Dette giver de lokale mulighed for at plante mere skov i længere rotation, til gavn for klimaet (CO2 lagring) og deres indtægt. På sigt er det ambitionen, at kooperativet bliver FSC-certificeret, og at de virksomheder, der donerer også involveres i produktionen f.eks. ved at lave specifikke produktlinjer som fx legetøj, der kan produceres lokalt og sælges i Danmark.
- Sådanne typer projekter kræver altid at vi tænker i værdiskabende samarbejdsrelationer med private virksomheder, fordi de særligt i forhold til afsætning og markedsadgang, spiller en vigtig rolle, forklarer Vibe Jensen, som deler netop sine partnerskabserfaringer i en ny guide, der er blevet produceret i samarbejde mellem fem NGO’er: Skovdyrkerne/Danish Forestry Extension, Ghana Venskab, DIB, Verdens Skove og VedvarendeEnergi samt konsulentvirksomheden MiGrow.
Guiden ”Værdiskabelse, videndeling og ”vi-følelsen” giver praktiske anvisninger til, hvordan også mindre NGOer og virksomheder kan samarbejde omkring indfrielsen af SDGerne.
Den er bygget op som et opslagsværk, der blandt andet giver gode råd og anvisninger til forretningsmodeller, værdiskabelse, rollefordelinger og kommunikationen om det gode partnerskab.
Praktisk uddannelse til CSR-baseret forretningsforståelse
Selvom Vibe Jensen har mange års erfaring fra praktikerfeltet, følte hun sidste år, at det alligevel var tid til en opgradering af både viden og værktøjskasse.
- I min dialog med virksomheder om mulige projektsamarbejder, har jeg erfaret at man både skal tilpasse projektets samarbejdsflader til virksomhedens interesse og kompetence, men også guide virksomheden til hvad der er realistisk og muligt. Som projektansvarlig ved jeg, hvad der sker og hvad vi kan ”on ground”, og kan derfor sikre at projektet bliver realistisk og relevant for målgruppen. Det er vigtigt at være god til at lytte, inspirere og idéudvikle, forklarer Vibe Jensen.
Derfor tog Vibe sidste år den praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager, som har givet hende et godt fundament for at tænke strategisk, udvælge fokusområder, inddrage interessenter og ledelse, rapportere og kommunikere i arbejdet med CSR og SDGerne.
- Der er meget fokus på hvordan NGO’er og virksomheder kan samarbejde, f.eks. for at opnå større impact i projekter, sikre ansvarlighed i værdikæden og fremtidssikre adgang til råvarer. Uddannelsen har givet mig masser af ny inspiration og konkrete værktøjer til, hvordan vi kan fortsætte med at udvikle flere værdiskabende partnerskabsprojekter, fortæller Vibe Jensen.
Vibes tre gode partnerskabsråd
- I dialogen med virksomheden bør der være fokus på værdiskabelsen “hvad kan vi sammen”, frem for på økonomien “hvad kan virksomheden betale”.
- Relationsopbygning og -vedligeholdelse er et vigtigt aspekt. Det handler om at få skabt en ”vi-følelse” omkring projektet, så alle parter føler ejerskab.
- Brug andre CSR-ansvarlige som sparringspartnere - nye øjne og erfaringer fra andre virksomheder kan være en stor hjælp til at overkomme udfordringer eller idéudvikle.
Download partnerskabsguiden ”Værdiskabelse, videndeling og ”vi-følelsen”
Læs mere om Skovdyrkernes internationale projekter
Sustainable Business Change Manager er en praktisk uddannelse for specialister, ledere og rådgivere, der ønsker viden og værktøjer til at sammenkoble forretning med samfundsansvar og forandringsledelse. Næste hold starter i august 2019.
Læs mere på www.sustainablebusinesschangemanager.dk
Denne artikel er en del af temaet I fokus: certificering og uddannelse
Supply chain

Case: Grøn logistik kræver data og tætte værdikædealliancer
Som CEO hos Greenway Logistics arbejder Frank Buchmann til dagligt med grønne logistikløsninger, der skal hjælpe virksomheder med både at spare penge og reducere deres CO2-aftryk. Læs om hvordan de gør det i praksis, og få Franks gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

New online certificate programme for sustainable business change management
After having certified more than 100 professionals in Scandinavia, we are now launching an international online version of our recognized Sustainable Business Change Manager certificate programme. The first cohort starts January 28th.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

CSR er en forretningsdisciplin - og kræver forandringsledelse
Love og direktiver skaber push-effekt, men er ikke nødvendigvis værdiskabende. CSR skal indarbejdes i hjertet af både forretning og kultur. Praktisk træningsforløb giver 360-graders tilgang til CSR som integreret forretnings- og forandringsdisciplin.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Bæredygtig mode kræver omstilling af forretning, adfærd og kultur
Med over 20 år i modebranchen har design manager og specialrådgiver Birgit Susan Suster en indgående indsigt og erfaring med bæredygtige design- og forandringsprocesser af både organisationer og værdikæder. Læs hvordan og få hendes gode råd her.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: ”Vi skal gøre op med smid-væk-kulturen og finde inspiration fra dengang, vi lappede vores uldsokker.”
Som Head of Corporate Responsibility hos MASCOT, ser Kristina Vigen sin funktion som en slags intern "brand manager" for CSR. Hovedopgaven er at skabe initiativer og internt ejerskab for det bæredygtige business mindset. Få Kristinas historie og gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Fra miljøstudier i Polen til bæredygtige eventyr i Danmark
Når man arbejder i outdoor-branchen, er bæredygtighed en dagsorden man er forpligtet til at arbejde med. Det mener Kasia Bartosik Sørensen, som til dagligt arbejder som Category and Sustainability Manager hos Eventyrsport. Læs hendes historie og gode råd.
Indhold fra partner